5 Manieren waarin SEO voor Bing verschilt van Google SEO

5 Manieren waarin SEO voor Bing verschilt van Google SEO

Bing zou weleens je grootste onontgonnen zakelijke opportuniteit kunnen zijn als je zoals zoveel anderen bent vergeten dat er ook nog andere zoekmachines dan Google zijn. Bing en Yahoo (die sinds 2010 beide onder het beheer van Yahoo vallen) vertegenwoordigen samen bijvoorbeeld 33,6 procent van de desktopzoekmachinemarkt in de Verenigde Staten. Als we naar bepaalde domeinen gaan kijken, ligt dat marktaandeel zelfs nog een heel stuk hoger. Zo verwerken Bing en Yahoo bijna 80% van de zoekacties met betrekking tot onderwijs, de auto-industrie en telecommunicatie.

En, misschien wel het belangrijkste, is dat veel marketeers hebben vastgesteld dat de Bing-gebruikers een veel hogere conversie opleveren dan de Google-gebruiker, wat waarschijnlijk te danken is aan het iets oudere en daardoor in vele gevallen ook iets kapitaalkrachtigere publiek dan Bing gebruikt.

Het goede nieuws is dat als je al heel wat in Google SEO hebt geïnvesteerd, je met wat kleine moeite en veranderingen hier en daar ook in andere zoekmachines goed kunt scoren. De reden hierachter is dat Bing en Google heel wat rankingcriteria delen. Toch zijn er ook enkele verschillen die we hier zullen bespreken en die het uiteindelijke verschil kunnen maken.

1. Zoekwoorden

Een van de grootste verschillen tussen Google SEO en Bing SEO heeft met de zoekwoorden te maken. Aan de ene kant is er Google SEO dat zich meer en meer richt op het begrijpen van de intenties van de gebruiker en ook de context rond een zoekactie probeert te begrijpen. We noemen dit semantische zoekacties. Hierbij is de inhoud van de pagina en de informatie die geleverd wordt belangrijker dan de eigenlijke zoekacties. Hierdoor zijn exacte zoekwoorden niet meer zo belangrijk als de waarde van de informatie die je levert voor je bezoekers. Aan de andere kant is er Bing SEO dat zich iets klassieker blijft gedragen en zich op de zoekwoorden blijft richten. Hier is het nog wel belangrijk dat je exacte zoekwoorden, zoektermen of zoekzinnen blijft gebruiken om de aandacht van de zoekmachine te trekken. Zo zijn bij Bing SEO zaken zoals de meta-beschrijvingen, H1 en H2, … nog steeds belangrijk.

2. Meta zoekwoorden

Nu we het net over zoekwoorden hebben gehad, bekijken we meteen ook even de meta-zoekwoorden. Bij Google SEO kunnen we het kort houden… voor Google zijn deze zoekwoorden immers zo goed als dood. Al in 2009 gaf Google zelf aan dat de meta -zoekwoorden voor hen met betrekking tot Google SEO hadden afgedaan. Voor Bing SEO echter is er een wereld van verschil want daar zijn de meta-zoekwoorden ‘alive and kicking’. Dit betekent natuurlijk niet dat je nu meteen met zoekwoorden moet beginnen spammen in de meta-tags, maar het betekent wel dat je ze niet volledig mag negeren. Voor Google SEO zijn ze misschien irrelevant, maar voor Bing SEO hebben ze wel een aanzienbare impact.

3. Backlinks

Zowel Google SEO als Bing SEO hechten veel belang aan vertrouwen. Ze hechten beide veel waarde aan backlinks omdat deze tonen dat bezoekers je website waarderen en de inhoud ook zonder problemen met anderen willen delen. Google meet de betrouwbaarheid van je website op basis van de Pagerank van de websites die naar jou linken of naar je inhoud linken. Hoge pageranks wegen zeer zwaar door en 1 high pagerank website is bijvoorbeeld veel meer waard dan enkele honderden spammy low pageranks.

Bing SEO hecht ook veel belang aan links van hoge kwaliteit maar kijkt daarbij vooral naar de leeftijd van het domein dat naar je linkt en naar bepaalde domeinextensies. Bing SEO vind je een waardevolle online speler als je heel wat organische backlinks hebt en dan vooral op webpagina’s die eindigen op .gov, .edu en .org.
Bing SEO hecht ook iets maar belang aan het aantal backlinks dat je hebt. Toch moet je ook hier niet overdrijven en minderwaardige link building proberen te vermijden.

4. Sociale Media

Google heeft lang ontkend dat sociale media een rol speelden in hun pageranking, ondanks dat vele mensen beweerden dat het toch een kleine rol speelde. Bing aan de andere kant is heel open over het belang van sociale media. “Sociale media spelen een belangrijke rol in het al dan niet hoog score in de zoekresultaten. Het draait allemaal om invloed. Als je op sociaal vlak invloed uitoefent dan zullen je volgers meer geneigd zijn om je informatie te delen en dit resulteert dan weer in een betere ranking in de zoekresultaten.”

5. Multimedia inhoud

Bing SEO heeft duidelijk een streepje voor als het op visuele zoekacties aankomt. Bij Bing SEO heeft de zoekmachine de kracht om verschillende types van multimedia zoals video’s, afbeeldingen en audio grondig te begrijpen en te analyseren. Bing vindt en begrijpt ook flash websites.

Bij Google SEO is de inhoud nog steeds het belangrijke en zijn Flash websites volledig onzichtbaar. Kwaliteitsvolle afbeeldingen en video’s spelen een rol en hebben een invloed, maar zijn niet zo belangrijk als de eigenlijke inhoud.

Neem vandaag nog contact op met Jakency voor al uw vragen over online marketing.