De invloed van voice search op je SEO optimalisatie

google voice search

Virtuele assistenten zoals Siri, Cortana en Alexa rijzen de pan uit en worden steeds accurater waardoor ook zogenaamde voice search of zoeken via spraakbesturing in de lift zit. Terwijl SEO optimalisatie zich vroeger enkel en alleen op de inhoud (i.e. de teksten) van je website richtte, zien we nu een evolutie naar een steeds belangrijkere rol voor voice search binnen SEO optimalisatie. Voor bedrijven, ondernemingen en websites die van organisch verkeer afhankelijk zijn, is aanpassing van de SEO strategie om ook deze zoekacties binnen te halen van cruciaal belang.

Ok, Google… hoe zit het nu met zoeken via spraakbesturing?

google seo voice search

Voice search is een groeiende trend die marketeers over de hele wereld de laatste maanden en jaren nauwlettend in het oog houden. Zo hield MindMeld in 2016 een onderzoek waaruit bleek dat 60% van de Amerikaanse smartphonegebruikers die ook voice search gebruikten daar de afgelopen twee jaar mee was begonnen. Daarnaast toont een ander rapport ons dat het aantal Google voice search zoekacties in 2016 35 keer groter was dan in 2008 en dat nu al meer dan 20% van alle zoekacties via spraakbesturing gebeuren.

De redenen van de populariteit moeten niet ver gezocht worden. Zoeken via spraakbesturing gaat snel (mensen kunnen tot 150 woorden per minuut spreken terwijl ze er gemiddeld maar 40 per minuut kunnen typen, het is eenvoudig en steeds betrouwbaarder. Net omdat de zoekresultaten via voice search steeds accurater worden (meer dan 90% bij Google), is afstemming van je strategie als onderdeel van jouw SEO optimalisatie zo belangrijk.

SEO bedrijf HigherVisibility deed een onderzoek bij 2000 smartphonegebruikers en stelde vast dat maar liefst 27% dagelijks voice search gebruikte, terwijl nog eens 27% het minstens 1 maal per week gebruikte.

Wat betekent dit voor het organische verkeer via zoekmachines?

Terwijl gewone zoekacties binnen zoekmachines zich vooral op keywords (sleutelwoorden) richten (bv: openingsuren supermarkt), zien we dat zoekacties via spraakbesturing uit langere, meer gestructureerde en grammaticaal correcte zinnen bestaan (bv: wat zijn de openingsuren van de supermarkt op zondag). Google is momenteel druk in de weer om deze zogenaamde ‘natuurlijke taal’ zoekacties beter te ondersteunen. Maar wat betekent dit nu voor je SEO optimalisatie en SEO strategie.

Het effect van voice search op je SEO optimalisatie en strategie

seo optimalisatie voice search

Hier enkele tips om je website voor voice search te optimaliseren.

Lange en natuurlijk klinkende zoekwoordgroepen in je inhoud

Binnen de SEO optimalisatie ga je best voor lange en natuurlijk klinkende zoekwoordgroepen. Je website en zoekwoorden analytics tool zouden je hierbij kunnen helpen. Wat ook kan helpen, is jezelf inbeelden wat jij zou zeggen of een FAQ pagina aanmaken. Via een FAQ pagina bied je de klant zowel vragen als antwoorden aan en voed je zoekmachines zoals Google met volledige vragen.

Optimaliseer je website voor mobiele gebruikers

Hoeft het nog gezegd te worden dat steeds meer mobiele gebruikers het wereldwijde web induiken. Sinds 2015 is mobiele optimalisatie van je website dat ook een rankingfactor binnen de zoekresultaten van je zoekmachines. En aangezien zoeken via spraakbesturing en mobiele gebruikers hand is hand gaan, is SEO optimalisatie zonder mobiele optimalisatie dan ook ondenkbaar.