Hoe gebruik je headings voor een optimale SEO?

Heb je weleens bewust gekeken naar de indeling van een boek? Je hebt de titel van het boek met verschillende hoofdstukken om de structuur van het verhaal aan te geven. Elk hoofdstuk bestaat weer uit paragrafen met tussenkopjes en eventuele sub-paragrafen. Een duidelijke, heldere indeling die prettig is voor de lezer. Lees ook meer over short en longtail zoekwoorden op Jakency

Een website werkt eigenlijk op dezelfde manier, alleen wordt het verhaal dan online op een scherm getoond. Door een duidelijke structuur aan te brengen met headings zorg je ervoor dat je website goed leesbaar is én tegelijkertijd bevorder je de vindbaarheid. En dat is weer goed voor je ranking in Google.

headings

Wat zijn headings?

Voordat je een website kunt structureren, is het belangrijk om te weten wat precies headings zijn. In het CMS worden headings (oftewel koppen) benoemd als H1, H2 of H3. H1 is de belangrijkste heading: het is de titel van de pagina. Niet te verwarren met de ‘title tag’. Bij veel websites zijn de H1 en title tag automatisch hetzelfde, maar met verschillende functies. Google gebruikt bijvoorbeeld alleen de H1 om de pagina te ranken. H1 kun je zien als de titel van het hoofdstuk van een boek.

Daarnaast heb je nog H2 en H3. H2 wordt gebruikt als tussenkopje om een paragraaf aan te geven, H3 is een sub-paragraaf. Als je kijkt naar dit blog, dan is de titel ‘Hoe gebruik je heading voor een optimale SEO?’ H1 en ‘Wat zijn headings?’ H2. Voegen we in deze paragraaf nog een opsomming toe, dan gebruiken we daar H3 voor. Het is belangrijk genoeg om uit te lichten, maar minder dan de andere koppen.

seo headings

Waarom headings op een website gebruiken?

Wanneer je een tekst schrijft voor een website, dan doe je dat in eerste instantie voor de bezoekers. De tekst moet prettig leesbaar zijn, de doelgroep aanspreken, informeren of prikkelen om een aankoop te doen. Dat is uiteindelijk het belangrijkste. Door koppen en tussenkopjes te gebruiken breng je structuur aan in de tekst en dat zorgt voor een prettig leesbare tekst.

Een andere reden om headings te gebruiken, is om de vindbaarheid in Google te bevorderen. Als je een tekst voor je ziet, ga je automatisch scannen op koppen en tussenkopje om te bepalen of er relevante informatie voor je op de pagina staat. Google doet dat dus ook. De zoekmachine scant iedere pagina van elke website die online staat op zoek naar relevante informatie op basis van zoekwoorden die mensen gebruiken.

Headings, vindbaarheid en SEO

De rest alleen nog de vraag hoe je headings gebruikt op je website. Met deze vijf tips kun je direct aan de slag:

  • H1 gebruik je maar één keer. Weer terug naar het boek voorbeeld: een hoofdstuk heeft ook maar één titel.
  • Gebruik meerdere keren een H2 kop in je tekst om structuur aan te brengen. Verwerk daar je zoekwoorden in, maar niet te geforceerd. Je mag best een keer een H2 heading hebben waar geen zoekwoord in verwerkt zit.
  • Gebruik H3 niet in plaats van H2. Voor Google is H1 het belangrijkste, gevolgd door H2 en daarna komt pas H3. Het is dus een gemiste kans als H2 niet gebruikt wordt.
  • In de meeste CMS systemen, zoals Joomla, kun je ook H4, H5 of H6 Google neemt deze echter niet mee in haar ranking, dus die hoef je ook niet gebruiken. Bovendien wordt de tekst daar vaak ook rommeliger van.
  • Zorg voor een logisch gebruik van H2 en H3 koppen. Soms worden hele alinea’s als een heading neergezet, maar daar prikt Google zo doorheen.

Er zijn meer dan 100 punten met SEO die bepalend zijn voor de ranking in Google. Maar gebruik je de belangrijkste zoekwoorden in je headings, dan heb je al een grote stap gezet naar een betere vindbaarheid!

Ervaren seo copywriter