Inspelen op de actualiteit zorgt voor veel gratis bezoekers!

Google vindt het belangrijk om actuele websites die up-to-date zijn te laten zien aan haar gebruikers. Verouderde informatie is namelijk geen kwaliteit en voldoet niet aan de behoefte van de gebruiker. Verouderde websites die "stilstaan" zullen daarom lager in Google komen.

Zorg ervoor dat je website in beweging blijft door constant uit te breiden. Je kunt inspelen op de actualiteit door te gaan bloggen over onderwerpen die op dat moment in de media zijn, je kunt daar dan veel bezoekers mee trekken en je laat zien dat je actueel bent.

Je kunt bijvoorbeeld op de actualiteit inspelen door een nieuwssectie op je website te maken.

Je kunt dan elke dag even kijken wat er allemaal in het nieuws is omtrent het onderwerp van jouw website. Hier schrijf je dan zelf een stukje over en dat zet je in je nieuwssectie.

Je kunt hiermee zelfs in de “nieuwsresultaten” van Google komen wanneer je aan de juiste richtlijnen voldoet en minimaal 6 maanden lang elke dag een nieuwsbericht hebt geplaatst.

Op deze manier speel je echt goed in op de actualiteiten en maak je kans om op korte termijn veel bezoekers naar je site te krijgen aangezien Google nog wel eens nieuwsresultaten boven de gewone resultaten wil plaatsen wanneer een onderwerp heel erg in de actualiteit is.

Iets wat ook bijdraagt aan de nieuwswaarde/actualiteit van je website is het aantal reacties wat je op je op website weet te krijgen. Dit noemen we “interactie”.

Interactie met bezoekers

Bij actualiteit komt ook een stukje interactie kijken. Tegenwoordig moet je om een goede website te hebben niet meer denken aan alleen informatie bieden (eenrichtingsverkeer) maar meer aan communiceren met je doelgroep via je website (tweerichtingsverkeer). Zie je website meer als een "Portal" in plaats van als een digitaal visitekaartje.

Wanneer een artikel op jouw website veel reacties krijgt dan ziet Google dat als belangrijk. Reacties geven namelijk aan dat een onderwerp "leeft" en zodoende dus actueel en relevant is (anders reageerden er geen bezoekers op...).

Het is daarom aan te raden om interactie op je website te stimuleren, bijvoorbeeld door beloningen te geven aan een ieder die een reactie achterlaat of bijvoorbeeld door een stapje verder te gaan zoals live webcam uitzendingen (webinars)

Je ziet hier een voorbeeld van een live uitzending waarop 354 reacties zijn binnengekomen. Dat staat natuurlijk als een huis in de zoekmachines en geeft je website echt een "boost".

Daarnaast doet dit natuurlijk wonderen voor je business, je positioneert jezelf als geen ander en je zult een veel betere band opbouwen met je achterban dan wanneer je alleen maar zou bloggen.

Met reacties behoud je ook de actualiteit. Wanneer een bezoeker een reactie achterlaat op een ouder artikel op je website dan leeft dat artikel ineens weer op en hoef je het zelf dus niet te updaten.