De ultieme gids voor mobiele technische SEO

mobiele technische SEO

Met het aantal smartphonegebruikers in de lift en desktopgebruikers die stagneren en zelfs licht afnemen, is het geen verrassing dat Google mobiel gebruik een centrale plek in haar huidige zoekmachinealgoritme geeft. Mobiel gebruik zal vroeg of laat, en eerder vroeg, de belangrijkste basis worden voor de ranking van je website en dit zowel voor de mobiele als voor de desktopversie. Het is daarom van cruciaal belang dat technische SEO vanuit een mobiel perspectief bekeken wordt. Je wilt immers niet achter de feiten aanhollen als het op SEO en de ranking van je website aankomt.

Wat is technische SEO?

Wat is technische SEO

Technische SEO voorziet Google en andere zoekmachines de informatie waarnaar ze op zoek zijn om het ware doel van je website en van de inhoud te begrijpen. Technische SEO kijkt naar de onderliggende code en de technische problemen die een impact op de zoekmachines hebben. Veel van deze zaken komen in deze blog kort aan bod.

Welke mobiele en SEO vriendelijke configuratie moet ik voor mijn mobiele website gebruiken?

Er zijn momenteel drie mobiele configuraties die door Google erkend worden: responsive web design, dynamic serving en separate URL’s (afzonderlijke URL’s). Toch geeft Google zelf de voorkeur aan responsive web design aangezien deze configuratie verschilt van de andere twee configuraties omdat the URL’s en HTML hetzelfde blijven voor zowel de mobiele versie als de desktopversie van je website. Dit komt de SEO ten goede.

Responsive web design

Een responsive web design gebruikt CSS media queries om desktop webpagina’s weer te geven in respons op de grootte van het gebruikte scherm. De inhoud wordt dus steeds aan het toestel aangepast. Responsive web design is als het ware een SEO vriendelijke en op maat gemaakte oplossing.

Voordelen:

  • Een enkelvoudige URL is beter voor de gebruiker en maakt inhoud makkelijker om te delen en op te klikken.
  • Google crawlers en andere bots moeten slechts een keer crawlen wat het crawlbudget alsook de indexering van je webpagina’s ten goede zal komen.
  • De bezoekers moeten niet naar de correcte versie van de webpagina gestuurd worden wat de kans op fouten en bugs kleiner maakt.

Nadelen:

  • Zijn er problemen met de desktopversie dan zijn er ook problemen met de mobiele versie.
  • Kan niet worden gebruikt voor feature phones en tablets (toestellen zonder slimme functionaliteiten van smartphones) en standaard tablets.

Dynamic serving

Dynamic serving gebruikt user agent detectie om ofwel HTML of CSS te leveren naargelang de user agents die dit verzoeken.

Voordelen:

  • Unieke ervaring die op basis van het gebruikte toestel geleverd wordt.
  • Gebruikers moeten niet doorgestuurd worden.

Nadelen:

  • User agent detecties zijn vatbaar voor fouten.
  • Bots moeten de webpagina’s met verschillende user agents gaan crawlen, dit vraagt meer crawlbudget en kan een negatieve invloed op de indexering in de zoekmachines en de SEO hebben.
  • Afzonderlijke URL’s

    Binnen deze mobiele configuratie is er voor iedere desktop URL op je website een equivalente mobiele URL. Dit laat je toe om content te publiceren die enkel voor mobiele doeleinden bedoeld is. Net zoals bij dynamic serving is er user agent detectie nodig om mobiele gebruikers naar bijvoorbeeld de desktopversie te sturen.

    Voordelen:

  • Inhoud specifiek gericht op mobiel gebruik mogelijk.
  • Eenvoudige implementatie
  • Nadelen:

  • User agent detecties zijn vatbaar voor fouten
  • Verspilling van crawlbronnen