SEO webdesign: de basisbeginselen

SEO webdesign

SEO is belangrijk voor iedere zaak die de stap naar de online wereld heeft gemaakt of wilt maken. Wat vele starters echter over het hoofd zien, is dat SEO al in het webdesignproces aan bod moet komen en niet pas in een latere fase. SEO webdesign vormt dan ook een cruciale ‘make it or break it’ factor.

Jouw website is het centrum van je digitale marketingwereld, de plaats waar alle rivieren samenkomen. En draai of keer het hoe je wilt, in de meeste gevallen bereiken je bezoekers deze online plek via organische zoekacties. Toch beginnen zaken en bedrijven pas aan SEO te denken als hun website al ontworpen is en online staat… veel te laat natuurlijk. Het webdesign mag dan wel fancy en cool lijken, als je niet de juiste marketingstrategieën volgt dan loop je de virtuele race met houten benen of verlies je in het slechtste geval heel wat tijd en geld om je SEO webdesign alsnog op het juiste pad te krijgen. In dit artikel nemen we een korte kijk naar de basisbeginselen van SEO webdesign, waarom SEO een integraal onderdeel van webdesign hoort te zijn en hoe we de Google goden tevreden kunnen houden.

Een SEO webdesign ontwikkelen

SEO webdesign ontwikkelen

Laten we starten met de start… een SEO-vriendelijke website is een website die de zoekmachines toestaat om alle pagina’s op de website te lezen en voluit te ontdekken. Ervoor zorgen dat een zoekmachine je website eenvoudig kan verkennen (crawlen in vaktermen) en de inhoud kan begrijpen is de eerste stap om je website zichtbaar te maken in de zoekresultaten. Een zoekmachine gebruikt voor deze taak een web crawler, en aangezien we liever met zoekmachines samenwerken dan ze tegen te werken, willen we deze web crawler graag te vriend houden. Een SEO webdesign bouwen vraagt dan ook een gestructureerde planning en benadering om de onderdelen van je diensten en van je bedrijf op correcte wijze over te brengen. Een duidelijk digitaal marketingplan met een helder businessmodel zijn dan ook onontbeerlijk voor een goede SEO webdesign start.

Basisbeginselen van SEO webdesign

SEO webdesign basis

Er zijn een paar basisbeginselen in de wereld van SEO webdesign die we graag vandaag met jullie zouden willen delen.

SEO Domeinen

Uw bedrijf kan bijvoorbeeld bedrijf.com als belangrijkste domeinnaam gaan gebruiken. Maar het kan zijn dat je ook nog andere subdomeinen gaat moeten kiezen. Het is belangrijk dat je domeinnamen binnen SEO webdesign een duidelijke betekenis hebben en een link hebben met wat je doet of wat je aanbiedt. Dit is superbelangrijk. Daarnaast zorg je er ook best voor dat alle variaties en subdomeinen op correcte wijze naar de hoofdsite linken. Denk nu niet dat ik-heb-een-zoekwoord-in-mijn-domeinnaam.com je gaat helpen. Deze domeinnaam is gewoon te gek voor woorden en zal je niet helpen je doel te bereiken. Ga op zoek naar een leuke, catchy naam die steekhoudt.

Hosting

Ook je hosting is belangrijk bij SEO webdesign. Een trage website zorgt bijvoorbeeld voor ontevreden bezoekers. Je hostingpartij voldoet best aan een aantal voorwaarden. Ze moet zich bevinden waar je doelpubliek zich bevindt, ze moet snel zijn en platform-specifiek zijn indien nodig. Bijvoorbeeld als je een WP-website op poten zet.

CMS

Het CMS (content management system) dat je kiest om je SEO webdesign op te ontwikkelen, kan een grote invloed op je succesratio hebben. Wordpress is bijvoorbeeld in vele gevallen het ideale CMS, maar het is zeker niet het enige goede CMS. Het voordeel van bijvoorbeeld Wordpress, is dat het zo is opgebouwd dat Google alles goed begrijpt. Nogmaals, dit wil niet zeggen dat Wordpress in alle situaties het beste CMS is, maar het is voor vele bedrijven toch een goede start. Zorg er gewoon voor dat het CMS dat je gebruikt, ideaal is voor wat je wenst te gebruiken.

Zo, met deze basisbeginselen op SEO webdesign gebied kom je vaak al een heel eind. Natuurlijk zijn er nog heel wat andere factoren die een invloed op je ranking in de zoekresultaten hebben, maar deze zijn voor een volgende keer. Have a nice SEO webdesign day!