Leer de basis van kwaliteit linkbuilding voor SEO

Wat is Link Building? Een definitie

Linkbuilding, simpel gezegd, is het proces om andere websites terug te laten linken naar uw website. Alle marketeers en bedrijfseigenaren moeten geïnteresseerd zijn in het bouwen van links om het verwijzingsverkeer te stimuleren en de autoriteit van hun site te vergroten.

Waarom links bouwen? De algoritmes van Google zijn complex en evolueren altijd, maar backlinks blijven een belangrijke factor in de manier waarop elke zoekmachine bepaalt welke sites voor welke trefwoorden rangschikken. Het bouwen van links is een van de vele tactieken die worden gebruikt in zoekmachineoptimalisatie (SEO), omdat links een signaal zijn naar Google dat uw site een kwaliteitsbron is die het waard is om te worden aangehaald. Daarom hebben sites met meer backlinks de neiging om een hogere ranking te verdienen.

Er is echter een goede en een slechte manier om links naar uw site op te bouwen. Als u zich zorgen maakt over de levensvatbaarheid op lange termijn van uw site en bedrijf, moet u zich alleen bezighouden met natuurlijke linkbuilding, dat wil zeggen, het proces van het verdienen van links in plaats van ze te kopen of anderszins te bereiken door middel van manipulatieve tactieken (ook wel bekend als black-hat SEO, een praktijk die uw site in wezen kan worden verbannen uit de zoekresultaten).

Dat gezegd hebbende, is natuurlijke, organische linkbuilding een moeilijk, tijdrovend proces. Niet alle links worden gelijk gemaakt: Een link van een auteurssite zoals de Wall Street Journal zal een grotere impact hebben op je rankings op de SERP dan een link van een kleine of nieuw gebouwde website, maar kwalitatief hoogstaande links zijn moeilijker te vinden.

Deze gids zal u leren hoe u kwaliteitslinks kunt bouwen die uw organische rankings verbeteren zonder de richtlijnen van Google te overtreden.

Vergeet niet dat linkbuilding noodzakelijk is voor het bereiken van hoge organische zoekresultaten.

Waarom linkbuilding belangrijk is voor SEO

Linkbuilding is belangrijk omdat het een belangrijke factor is in de rangschikking van de webpagina's van Google. Google merkt dat op:

"In het algemeen kunnen webmasters de rangorde van hun sites verbeteren door het aantal hoogwaardige sites die naar hun pagina's linken te verhogen."

Stel je voor dat we een site hebben die windmolenapparatuur promoot die we verkopen. We concurreren met een andere fabrikant van windturbinemateriaal. Een van de rangschikkingsfactoren waar Google naar zal kijken bij het bepalen van de rangorde van onze respectievelijke pagina's is de linkpopulariteit.

Hoewel het bovenstaande voorbeeld een algemeen visueel begrip geeft van waarom linkbuilding belangrijk is, is het zeer basaal. Het laat belangrijke factoren weg zoals:

  • Het vertrouwen en de autoriteit van de linkpagina's.
  • De SEO en inhoudelijke optimalisatie van de respectievelijke sites.
  • De ankertekst van de inkomende links.

Voor een meer diepgaande uitleg over hoe PageRank wordt berekend, kunt u deze bronnen doorlezen:

  • Het originele Google PageRank-papier
  • Een diepgaande bespreking van de formule achter PageRank
  • De Wikipedia-pagina over het onderwerp

Het belangrijkste concept om te begrijpen is dat, zoals Google zegt, je meer kans hebt om je inhoud hoger te laten scoren voor zoekwoorden waar je je op richt als je externe websites naar je pagina's kunt laten linken.

Eenvoudige Link Building Strategies: Hoe u andere sites naar u kunt laten linken

Er zijn een aantal linkbuilding strategieën die worden gebruikt om externe websites te laten linken naar de uwe:

  • Content creatie & promotie - Creëer overtuigende, unieke, kwalitatief hoogwaardige content waar mensen natuurlijk naar zullen willen verwijzen en linken, en vertel het aan mensen. U moet het woord verspreiden voordat u kunt verwachten dat iemand uw content vindt en ernaar linkt!
  • Beoordelingen & vermeldingen - Zet uw product, dienst of site in de voorkant van beïnvloeders in uw branche, zoals populaire bloggers of mensen met een grote social media aanhang.
  • Links van vrienden & Partners - Vraag mensen die u kent en mensen met wie u werkt om een link naar uw site te plaatsen. Vergeet niet dat relevantie belangrijk is; links van sites die in dezelfde algemene branche of niche als uw site zitten, zullen meer waarde hebben dan links van willekeurige, ongerelateerde sites.

Het kan een tijdje duren om veel links op te bouwen, maar wees geduldig en vergeet niet dat snelkoppelingen zoals het kopen van links in strijd zijn met de richtlijnen van Google en desastreus kunnen zijn voor uw SEO. Neem geen risico's.

Bouw gratis links met interne linkbuilding

Er is een eenvoudige, onderschatte manier om links te bouwen naar de pagina's waarvoor u probeert de positie in zoekmachines te verbeteren. En het is een methode waar je totale controle over hebt: Interne linkbuilding.

In een poging om een webpagina te rangschikken, zijn er een paar belangrijke factoren waarmee u rekening moet houden:

  • Ankertekst - Een van de belangrijkste dingen waar zoekmachines rekening mee houden bij het rangschikken van een pagina is de eigenlijke tekst die een linkpagina gebruikt om over uw inhoud te praten. Dus als iemand naar onze Good Guys Wind Turbine Parts site linkt met de tekst "windturbine onderdelen", zal dat ons helpen om hoog te rangschikken voor die sleutelzin, terwijl als ze gewoon tekst als "Good Guys LLC" hadden gebruikt om te linken naar onze site, we niet hetzelfde ranking voordeel zouden genieten voor de zin "windturbine onderdelen".
  • Kwaliteit van de Linking pagina - Een andere factor waarmee rekening wordt gehouden is de kwaliteit van de pagina die de link stuurt; zoekmachines staan toe dat links van hoogwaardige, vertrouwde pagina's meer meetellen in het verhogen van de ranking dan twijfelachtige pagina's en sites.
  • Pagina waarop de link is gericht - Vaak, wanneer mensen over uw site praten, linken ze naar de startpagina. Dit maakt het moeilijk voor individuele pagina's om een hoge ranking te bereiken (omdat het zo moeilijk is voor hen om hun eigen link vermogen te genereren).

Dit zijn allemaal elementen die we niet kunnen controleren in een poging om andere sites naar ons te laten linken. We kunnen echter wel al deze elementen controleren in het linken naar onze eigen pagina's vanuit onze eigen inhoud. Dat kunnen we wel:

  • Bepalen welke ankertekst we moeten gebruiken.
  • Bepalen op welke pagina die ankertekst moet worden geplaatst.
  • Zorg ervoor dat de kwaliteit en inhoud van de linkpagina hoog is (want het is onze pagina!).

Het bouwen van externe links naar uw site is belangrijk, maar door u meer te richten op het optimaliseren van deze interne links kunt u kwalitatieve ingebonden links bouwen met rijke ankertekst naar de juiste pagina's, wat u een ongeëvenaarde ranking boost zal geven (gratis!).

Interne Link Building Tools en Tips

Dus hoe ga je deze geweldige interne verbindingen bouwen? Nou, u kunt een systeem opzetten om uw pagina's in een paar eenvoudige stappen met elkaar te verbinden:

  • Zoekenwoordenonderzoek voor Link Building - Ten eerste moet u gebruik maken van een keyword onderzoekstool om tal van trefwoorden te hebben die aan u worden voorgesteld en die zowel relevant als populair zijn.
  • Wijs Trefwoorden toe aan Content - Vervolgens moet u uw trefwoorden strategisch groeperen, waardoor een zoekvriendelijke informatiearchitectuur ontstaat.
  • Link Pagina's Gebruikmakend van Gerichte Ankertekst - De laatste stap is om uw keyword onderzoek toe te passen op intelligente inter-linking; dit doet u door te linken naar content met behulp van de door u ontdekte keywords.

De uitvoering van het derde item is de sleutel. Je moet er zeker van zijn dat je naar de juiste pagina's linkt met de juiste ankertekst. Hier zijn een paar snelle tips om dat effectief uit te voeren:

Gebruik uw zoekfunctie van uw site

Deze is vrij eenvoudig en kan voor meerdere doeleinden worden gebruikt:

  • Pagina's op uw site vinden om naar een nieuwe pagina te linken - Wanneer u nieuwe inhoud maakt, wilt u ervoor zorgen dat u op uw site kunt zoeken naar vermeldingen van vergelijkbare trefwoordvarianten die u misschien naar die pagina wilt linken.
  • Een pagina vinden die is gemaakt om naar te linken - Uw site kan meerdere auteurs van inhoud hebben. In dit geval hebt u misschien een vaag idee dat er een pagina over "windturbinerotoren" is gemaakt, maar u kent de titel of de URL van de pagina niet. In dit geval kunt u het trefwoord in de zoekopdracht van uw site typen om de betreffende pagina te vinden, of u kunt Google zelf gebruiken. Om dit te doen zouden we gewoon typen: "site:http://www.uwwebsite.be intitle:uwwebsite" in Google. Dit zou alle pagina's die die zin bevatten en die Google heeft geïndexeerd, teruggeven.

Maak een interne SEO Link Building Wire Frame

Om dit te doen, hoeft u alleen maar de trefwoorden die u wilt richten op de meest logische pagina's in kaart te brengen. Dus, laten we zeggen dat we drie pagina's hebben om uit te kiezen:

  • uwwebsite.be/wind-turbine-onderdelen
  • uwwebsite.be/turbinerotoren
  • uwwebsite.be/windturbine-as

Aangezien de turbine rotors pagina zeker het meest geschikt lijkt voor onze "windturbine rotors" trefwoord, zullen we dat trefwoord in lijn brengen met die pagina.

We kunnen op dezelfde manier "windturbine-onderdelen" en "windturbine-as" matchen met de corresponderende pagina's. In een spreadsheet ziet dit er misschien zo uit:

Zoals je kunt zien, wordt elke pagina geassocieerd met mutiple sleutelwoorden. Door dit document beschikbaar te stellen aan al uw content schrijvers, kunnen ze snel zien welke pagina's zich richten op welke trefwoorden; ze kunnen ook direct uw SEO wireframe controleren om te zien welke trefwoorden zijn gericht (met een eenvoudige ctrl F!).

Meer hulp nodig bij SEO? Bekijk onze uitgebreide SEO Basics gids.