19 essentiële tips voor een boeiende Facebook bedrijfspagina

hoe maak je een facebook bedrijfspagina

Dus, u heeft besloten om een Facebook bedrijfspagina aan te maken voor uw bedrijf? Of misschien wilt u gewoon meer uit uw bestaande pagina halen? Nou, gezien Facebook de thuisbasis van meer dan 1,4 miljard actieve gebruikers per maand is, maakt u een slimme zet!

Als u echter denkt dat u samen met uw nieuwe Facebookpagina in één klap veel likes en klanten krijgt, dan heeft u het mis. Deze rollen namelijk niet zomaar naar u toe! De kans om daadwerkelijk klanten en likes te genereren via Facebook, bestaat als u een Facebookpagina maakt die opvalt en actief is.

Bekijk onderstaande tips om ervoor te zorgen dat u een aantrekkelijke Facebookpagina maakt die niet mislukt.

19 essentiële Facebook fan pagina tips

Tip 1: creëer geen dummy account voor uw bedrijfspagina

Ik heb al van zoveel mensen gehoord dat ze een "dummy" persoonlijk account willen maken om hun Facebook bedrijfspagina te creëren. Meestal doen de mensen dit om ervoor te zorgen dat werknemers geen misbruik maken van het feit dat ze een merkenpagina aan hun persoonlijke Facebookaccount verbinden, of om ervoor te zorgen dat mensen niet per ongeluk dingen posten op hun Facebook bedrijfspagina die voor hun persoonlijke pagina bedoeld waren. Het feit van de zaak is eigenlijk dat het creëren van meer dan één persoonlijk Facebookaccount ingaat tegen de servicevoorwaarden van Facebook. Als dit voorvalt, kan Facebook uw bedrijfspagina onmiddellijk afsluiten.

Niet ideaal dus.

Om ongelukken bij het publiceren van een Facebook bedrijfspagina te voorkomen, kunnen er administratieve instellingen bewaard worden voor de werknemers die iets mogen posten (u kan dit doen onder "Paginarollen", bij "Instellingen"). Zorg ervoor dat ze een passende opleiding krijgen om iets te posten, zodat ze niet in de war geraken in verband met waar ze iets moeten publiceren, wat ze moeten posten en als wie ze iets moeten plaatsen.

Als pagina administrator kan u ervoor kiezen om commentaar te publiceren, of om een bericht te liken via uw persoonlijke profielnaam, of via uw paginanaam. Dit is mogelijk via "Berichttoekenning" onder "instellingen".

berichttoekenning facebook bedrijfspagina

Tip 2: voeg een herkenbare profielfoto toe

U moet een profielfoto toevoegen die gemakkelijk te herkennen is voor uw potentiële fans. Dit kan variëren van een bedrijfslogo voor een groot merk, of een foto van uzelf als u een consultant bent, of als u een eenmanszaak heeft. Herkenbaarheid is belangrijk om gevonden te worden, vooral in Facebook Zoeken. Uw profielfoto wordt aan de bovenkant van uw Facebookpagina afgebeeld en dient ook als miniatuurfoto die naast uw Facebookpagina getoond wordt in geval van updates. Kies uw profielfoto dus op een verstandige manier!

Bij het kiezen van een profielfoto moet u in gedachten houden dat de afmetingen van uw profielfoto moeten voldoen aan 180 pixels op 180 pixels, ook al is het beeld dat op desktopcomputers wordt weergegeven 160 pixels op 160 pixels groot.

profielfoto facebook bedrijfspagina

Tip 3: kies een boeiende omslagfoto

Vervolgens moet u een aantrekkelijke omslagfoto aan uw profiel toevoegen. Aangezien uw omslagfoto het meeste plaats aan de bovenkant van uw Facebookpagina inneemt, moet u ervoor zorgen dat deze een goede kwaliteit bevat en boeiend is voor uw bezoekers, zoals deze van Care.com's Facebookpagina:

omslagfoto facebook bedrijfspagina

U moet er rekening mee houden dat de omslagfoto van uw Facebookpagina 851 pixels breed moet zijn en 315 pixels hoog.

Tip 4: optimaliseer de beschrijvingen van uw profielfoto en uw omslagfoto door het toevoegen van links

Afhankelijk van uw doelstellingen in verband met het gebruik van uw Facebookpagina, kan u overwegen om links naar uw website in de beschrijvingen van uw profielfoto en uw omslagfoto toe te voegen. Of het nu gaat over een blog, een stuk inhoud, of een "over ons" pagina, links zijn voor geïnteresseerde mensen mogelijkheden om uw bedrijf beter te leren kennen. De beschrijvingen van uw profielfoto en uw omslagfoto zijn hiervoor goede middelen.

Als u besluit om links aan de beschrijvingen van deze twee foto's toe te voegen, moet u ervoor zorgen dat het verkorte links zijn die UTM parameters bevatten waarmee u kan ontdekken of ze al dan niet werken.

profielfoto omschrijving facebook bedrijfspagina

Tip 5: bonus: integreer uw profielfoto en uw omslagfoto

Als u extra creatief wilt zijn en zelfverzekerd bent over uw eigen creatieve vaardigheden, dan kan u uw profielfoto en uw omslagfoto op een creatieve manier aan elkaar verbinden.

De mogelijkheden zijn eindeloos!

Tip 6: voeg een call-to-action (CTA) knop toe aan uw omslagfoto

In december 2014 lanceerde Facebook een nieuwe functie waarmee u één van de negen vooraf gedefinieerde actieknoppen aan uw Facebook omslagfoto kan toevoegen. Beheerders van Facebookpagina's kunnen uit één van volgende opties kiezen:

  • Nu boeken
  • Nu bellen
  • Contact met ons opnemen
  • Bericht versturen
  • App gebruiken
  • Game spelen
  • Shoppen
  • Registeren
  • Video bekijken

Beheerders kunnen deze actieknoppen aanpassen met de bestemmings-URL van hun keuze.

Dit is voor marketeers een geweldige manier om bezoekers van hun Facebook bedrijfspagina naar hun website te leiden. Bekijk hoe Hilton op zijn Facebookpagina gebruik maakt van de knop "Nu boeken".

nu boeken facebook bedrijfspagina

Een andere slimme manier om deze actieknoppen te gebruiken, is om uw Facebook omslagfoto en uw CTA-knop met elkaar te integreren.

Om een actieknop aan uw omslagfoto toe te voegen, moet u op de knop "Aanzet tot actie maken" klikken, die op uw omslagfoto staat. Vervolgens kan u de gewenste actieknop selecteren en kan u ook meteen de gewenste bestemmings-URL opslaan. Om te ontdekken hoeveel mensen er op uw actieknop klikken, moet u de vervolgkeuzepijl aanklikken en nadien op de knop "Statistieken bekijken" klikken.

Tip 7: bewerk uw Facebookpagina met apps en organiseer uw tabbladen op de juiste manier

Ziet u de tabbladen onder de omslagfoto van Adobe's Facebookpagina, die hieronder wordt afgebeeld? Dat zijn de apps die u naar believen aan uw Facebook bedrijfspagina kan toevoegen.

adobe facebook bedrijfspagina

Om apps aan uw Facebook bedrijfspagina toe te voegen, moet u het Facebook App Center bezoeken. Vervolgens kan u naar apps zoeken die u aan uw Facebookpagina wilt toevoegen. Nadat u het gewenste resultaat gevonden heeft, kan u het pictogram met de vlag aanklikken om de pagina van deze app te bezoeken. Vervolgens klikt u op het menu-pictogram van de omslagfoto van deze app en selecteert u de knop om de app aan uw Facebookpagina toe te voegen. Om nog een stap verder te gaan, kan u met een beetje technische kennis zelfs uw eigen applicaties op maat maken.

Als u eenmaal apps heeft toegevoegd, kan u de volgorde aanpassen waarin ze aan de bovenkant van uw pagina verschijnen. Facebook zal uw tabs "Tijdlijn" en "Info" automatisch op de eerste plaats tonen, maar u kan twee extra apps selecteren om in de tabbladen te laten verschijnen. Dit kan u doen via de knop "Meer" en vervolgens "Tabbladen beheren". Nadien sleept u de apps om de volgorde van uw tabbladen te laten herschikken. Alle andere apps zullen zich onder de keuzelijst "Meer" bevinden. Daarom kiest u beter de meest boeiende of de belangrijkste apps om in de bovenste rij van uw Facebookpagina te laten verschijnen.

Tip 8: vul de rubriek "Info" in en voeg bedrijfsmijlpalen toe

Vergeet niet om één van de belangrijkste onderdelen van uw bedrijfspagina in te vullen: het onderdeel "Info". Een voorbeeld daarvan vindt u op de linkerkant van de pagina, onder uw profielfoto. Het is één van de eerste plaatsen waarnaar mensen zullen kijken als ze uw Facebook bedrijfspagina bekijken. Ook kunnen bezoekers gemakkelijk navigeren naar uw volledig "Info" onderdeel, door dit tabblad aan de bovenkant van uw pagina aan te klikken.

Zorg ervoor dat het onderdeel "Info" aan de linkerkant van uw pagina geoptimaliseerd is met een beschrijving. Door dit te doen, krijgen potentiële fans een bepaald gevoel omtrent uw Facebookpagina en zullen ze al dan niet beslissen om de pagina te liken. Deze Info is een kopie van het onderdeel "Korte beschrijving" die u in de "Info" tab terugvindt. Als u dit wilt bewerken, gaat u naar het tabblad "Info" en staat u vervolgens met uw muisaanwijzer op "Korte beschrijving". Nadien klikt u op het potlood. Vervolgens kan u het gedeelte "Korte beschrijving" bewerken.

Ook moet u rekening houden met het invullen van het onderdeel "Mijlpalen". In het tabblad "Info" kan u daarom opmerkelijke mijlpalen van uw onderneming invoeren, zoals bijvoorbeeld de dag en het jaar waarin uw bedrijf werd opgericht, wanneer bepaalde populaire producten gelanceerd werden, of wanneer u een groot evenement gehouden heeft. Mijlpalen toevoegen kan u doen door op de rubriek "Tijdlijn" te klikken en vervolgens bij "Aanbieding, evenement +" klikken. Nu verschijnt de optie om een mijlpaal aan uw pagina toe te voegen.

mijlpaal facebook bedrijfspagina

Tip 9: plaats foto's en video's op uw tijdlijn

Waarom moet u foto's en video's op uw tijdlijn plaatsen? Het antwoord is, volgens een studie die uitgevoerd werd door Quintly, simpel. Het plaatsen van foto's en video's op een tijdlijn heeft in het verleden meermaals bewezen dat dit de meest boeiende vormen zijn in verband met het plaatsen van content op Facebook.

De andere redenen waarom dit soort updates belangrijk zijn, is omdat u wilt dat de onderdelen "Foto's" en "Video's" (dit zijn apps die aan elke Facebookpagina automatisch worden toegevoegd) daadwerkelijk worden opgevuld met foto's en video's.

Vanaf het begin dat uw Facebookpagina bestaat, moet u hier het meeste uithalen! Zorg ervoor dat de multimedia inhoud die u plaatst steeds de juiste dimensies bevat.

Tip 10: plaats ook andere content, zoals berichten

Als u alleen maar foto's en video's plaatst, dan kan dit leiden tot een daling van uw Facebookbereik en de betrokkenheid van mensen die lid zijn van uw Facebookpagina. Terwijl het bewezen is dat het plaatsen van foto's en video's de meest succesvolle manier is voor het bereiken van potentiële klanten, kan te veel van het goede slecht zijn voor uw Facebookpagina. Probeer dus af te wisselen in de inhoud die u deelt met uw publiek. In dat geval is de kans groot dat het bereik en het publiek van uw Facebookpagina stijgt. Plaats dus aanbiedingen, deel artikelen, enzovoort.

Zorg er steeds voor dat de inhoud die u deelt, geoptimaliseerd is voor Facebook. Bijvoorbeeld: wetende dat Facebook automatisch figuren verkleint of aanpast, moet u ervoor zorgen dat de afbeeldingen die u bij de inhoud van links en berichten plaatst, geoptimaliseerd zijn met de ideale Facebook afmetingen. Anders zal de gedeelde foto niet zo prominent op uw tijdlijn of in de nieuwsberichten verschijnen.

links

De update aan de linkerkant is veel prominenter dan de rechterkant. Beiden gaan over deze inhoud en dezelfde afbeelding, maar de afbeelding aan de linkerkant bevat een groter beeld, met meer dan 600 pixels breed en 315 pixels hoog. Zorg er dus steeds voor dat uw afbeelding groot genoeg is om op uw Facebookpagina te publiceren. Op die manier zal u de Facebookgebruikers beter bereiken.

Tip 11: plaats content voor het wel en niet genereren van meer likes

Zelfs als het één van uw belangrijkste doelen is om meer Facebook likes te genereren, mag uw content niet elke keer de bedoeling hebben om meer likes te genereren, zoals dit bijvoorbeeld kan door het aanbieden van webinars, e-books, premium downloads, enzovoort. Zorg er dus voor dat u een gezonde balans behoudt tussen het plaatsen van berichten om likes te genereren en het plaatsen van berichten die enkel als inhoud worden bedoeld. Op die manier zal u meer interactie krijgen met de mensen die lid zijn van uw pagina (dit betekent dat u een betere kans heeft dat uw berichten in het nieuwsberichtenoverzicht getoond worden). U zal op die manier een betere mogelijkheid hebben om de groei van uw Facebookpagina te bevorderen. Uw berichten zullen aan een veel groter publiek worden blootgesteld.

Bonus tip: voor alle updates die links bevatten, moet u de link voor het einde van de vijfde tekstregel plaatsen. Dit is namelijk de plaats waar Facebook een "meer" tag zal toevoegen. Op deze manier zullen uw fans niet op de "meer" link klikken om toegang te krijgen tot uw actieknop.

Tip 12: bepaal de ideale timing en de frequentie van uw berichten

Een belangrijke overweging bij een Facebookstrategie, is wanneer dat u iets post en hoe vaak dat u iets post. Dit is belangrijk om over na te denken, want het heeft invloed op de succesfactor die uw Facebookpagina op lange termijn heeft. Het meermaals per dag plaatsen van berichten, kan een strategische manier zijn om vaak in de nieuwsberichten te verschijnen. U kan ook doen wat het volgende bedrijf deed:

timing facebook bedrijfspagina

Omdat deze specifieke pagina veel updates heeft gepubliceerd in een korte tijd, kan het algoritme van Facebook ze samen groeperen. Hierdoor zijn de verborgen berichten zo goed als nutteloos. U kan voorkomen dat dit gebeurt, door na te denken wanneer uw publiek het meeste actief is op Facebook. Daarom doet u er goed aan om te experimenteren met frequentie en timing bij het plaatsen van verschillende berichten op uw Facebookpagina. Vervolgens kan u de prestaties van uw updates controleren in uw statistieken en de publicatietools. Deze vindt u aan de bovenkant van uw Facebookpagina terug. Vervolgens kan u de strategie aan de hand van uw statistieken afstemmen.

Tip 13: maak gebruik van de publicatietools op Facebook

Weet u dat u op Facebook berichten kan plannen ? Het plannen van berichten op sociale media kan u tijd besparen en kan u helpen bij het evenwichtig en gespreid plaatsen van berichten.

Weet u ook dat bepaalde berichten kunnen vervallen? Dit is een geweldige manier voor tijdgevoelige berichten die over bepaalde evenementen, of aanbiedingen kunnen gaan die slechts beperkt geldig zijn. Deze functie kan u aan de bovenkant van uw Facebookpagina terugvinden, onder het tabblad "Publicatietools".

Tenslotte mag u niet vergeten om de mogelijkheden die Facebook aanbiedt volledig te benutten voor het segmenteren van specifieke updates voor bepaalde doelgroepen. Facebook biedt de mogelijkheid om berichten te plaatsen voor een bepaalde doelgroep, waarbij u kan kiezen uit het geslacht, de relatie, het opleidingsniveau, de leeftijd, de locatie, de taal, interesses, enzovoort. Ook kan u hierbij een vervaldatum instellen.

Tip 14: maak belangrijke berichten aan de bovenkant van uw pagina vast

Wanneer u nieuwe inhoud aan uw Facebookpagina toevoegt, worden oudere berichten op uw tijdlijn naar beneden geduwd. Soms wilt u misschien graag dat een bepaald bericht langer zichtbaar is aan de bovenkant van uw pagina, zelfs nadat u nieuwe updates gepubliceerd heeft. Om dit op te lossen, biedt Facebook de mogelijkheid om een bericht vast te zetten aan de bovenkant van uw pagina. U kan deze functie gebruiken voor het promoten van bepaalde aanbiedingen, evenementen of belangrijke productaankondigingen.

Om een bericht aan de bovenkant van uw pagina vast te maken, moet u op de pijl klikken die u aan de rechter bovenkant van een bericht ziet. Vervolgens verschijnt er een keuzelijst en klikt u op de optie "Vastzetten aan bovenkant". Nadien verschijnt dit bericht aan de bovenkant van uw pagina, gemarkeerd met een licht oranje bladwijzer. U moet er wel rekening mee houden dat u slechts één bericht tegelijk kan vastmaken aan de bovenkant van uw pagina.

belangrijke berichten facebook bedrijfspagina

Tip 15: bepaal of uw fans u persoonlijk kunnen berichten

Als u wilt dat uw Facebook fans u een persoonlijk bericht kunnen sturen, kan u deze mogelijkheid al dan niet inschakelen. Dit is mogelijk via het tabblad "berichten", aan de bovenkant van uw pagina. U kan dit enkel aanpassen als u de beheerder van de Facebookpagina bent.

Wij raden u aan om het uw fans zo gemakkelijk mogelijk te maken. Daarom is het goed om hun de mogelijkheid te laten u te contacteren. Doe dit wel enkel en alleen als u voldoende tijd heeft om op uw berichten te reageren. Als u weinig tijd heeft om uw postvak in te controleren, maak dit dan duidelijk in het tabblad "Info". Zorg ervoor dat in dit tabblad meer informatie staat over de manier waarop fans u kunnen bereiken.

Tip 16: bekijk de reacties en geef zelf commentaar

Het is belangrijk om in te spelen op de interacties van uw pagina. Vergeet dus niet om de reacties van uw fans te bekijken en hierop te reageren. U kan controleren of er reacties zijn door het tabblad "Meldingen" te bekijken, aan de bovenkant van uw pagina. Hoewel het niet altijd nodig is om op elke reactie te reageren, toch moet u de gesprekken en reacties zeker volgen. U moet natuurlijk weten wat er op uw pagina gebeurt (en in het bijzonder op de hoogte blijven van een mogelijke, sociale media crisis). U moet met uw Facebook fans op een regelmatige basis communiceren.

Tip 17: promoot uw pagina om meer likes te genereren

Nu dat uw pagina gevuld is met content, is het tijd om de likes ervan te bevorderen. Voeg daarom sociale media knoppen toe aan uw e-mails en op uw website. Op die manier is het voor de bezoekers van uw website en voor de e-mailontvangers die u heeft, gemakkelijk om zich met uw Facebookpagina te verbinden. U kan een Facebook like box integreren aan de zijkant van uw blog. Ook kan u overwegen om een mail naar uw contacten te sturen, met een waarschuwing dat u een Facebookpagina heeft. Zonder uw Facebookpagina te promoten zal het veel moeilijker zijn om uw pagina te laten groeien.

Tip 18: het succes van uw Facebookinspanningen meten

Herinnert u zich tip 4, waarin aanbevolen werd om verkorte links te gebruiken? Dit is de reden waarom: in de statistieken van de verkorte link kan u bijhouden hoeveel klikken er geweest zijn op een bepaalde URL en hoeveel verkeer de link dus naar uw website leidt. Als u een bepaalde marketing heeft afgesloten, zal u in staat zijn om het aantal leads en klanten aan die specifieke Facebook inspanning toe te schrijven. Vrij leuk, toch?

Naast deze statistieken, moet u ook een duik nemen in de Facebook statistieken van uw pagina. Zo kan u de specifieke betrokkenheid via uw Facebook statistieken bijhouden. Hier kan u bepaalde zaken analyseren, zoals de demografie van uw fans en de demografie van de mensen die daadwerkelijk bezig zijn met uw pagina (als u meer dan 30 likes heeft). Ook krijgt u inzicht in de interactie van uw fans met bepaalde berichten op uw pagina. Die kan u gebruiken om uw Facebook strategie aan te passen. Wat werkt, kan u meer publiceren en wat niet werkt, daar publiceert u minder van.

U kan uw Facebook statistieken bekijken via de tab "Statistieken" aan de bovenkant van uw pagina.

Tip 19: uittesten van Facebook advertenties en kijken wat werkt

Nu dat u weet wat er op uw Facebookpagina werkt, is het misschien zinvol om wat budget te spenderen bij berichten die goed scoren.

Met een klein budget om te starten met Facebook advertenties, kan u een lange weg afleggen, vooral als het te maken heeft met gegevens.

Welke andere tips heeft u voor het succesvol maken van Facebookpagina's? Deel uw ideeën met ons in de reacties!