Hoe maakt u een Facebook bedrijfspagina in 5 eenvoudige stappen [handleiding]?

facebook bedrijfspagina handleiding

Het is voor de meeste bedrijven niet langer gewoon een "goed idee" om een pagina te hebben op Facebook. Met zo'n 829.000.000 mensen die elke dag actief zijn op Facebook, is dit platform uitgegroeid tot een component dat tot een goede marketing strategie behoort.

Het feit is dat, als er meer en meer Facebook functies veranderen, ook het proces voor het opzetten van zo'n Facebookpagina verandert.

Verspil uw dag niet door zomaar doelloos op Facebook rond te neuzen, maar probeer te achterhalen wat u moet doen om uw Facebookpagina goed draaiende te krijgen, om op die manier een professioneel sociaal netwerk op te bouwen.

Onderstaande voorstelling geeft een visuele handleiding weer. Deze handleiding helpt u om uw Facebookpagina in een mum van tijd draaiende te krijgen.

Stap 1: kies een indeling

Om te beginnen gaat u naar https://www.facebook.com/pages/create.php. Deze pagina toont u zes verschillende classificaties waaruit u kan kiezen:

  1. lokaal bedrijf of plaats
  2. bedrijf, organisatie of instelling
  3. merk of product
  4. artiest, band of bekende persoon
  5. amusement
  6. goed doel of community

Elk van deze indelingen heeft meerdere relevante velden beschikbaar voor de gewenste pagina.

In deze handleiding gaan we de tweede optie selecteren: bedrijf, organisatie of instelling. Na het selecteren van onze gewenste indeling, moeten we de officiële naam van onze bedrijfspagina invoeren. Wij raden aan om deze naam zorgvuldig te kiezen. Ook al is het bij Facebook mogelijk om uw naam en de URL één keer te veranderen, toch is dit een moeilijk en moeizaam proces.

Stap 2: de basisinformatie vervolledigen

Om uw bedrijfspagina te voltooien, loopt u door een automatische wizard waarin vier fundamentele onderdelen voorkomen.

Vervolledig het onderdeel "info"

Het onderdeel "info" bevat de belangrijkste informatie over uw bedrijf en dit in slechts 2 à 3 zinnen. Deze informatie verschijnt op uw hoofdpagina, waardoor u dit het beste beschrijvend, maar beknopt invult. Zorg er ook voor dat u een link naar uw website plaatst. Ook doet u er goed aan om deze informatie van een merk te onderscheiden, waardoor uw pagina nog aantrekkelijker gemaakt wordt voor potentiële volgelingen.

Dit is ook de plaats waar u een unieke domeinnaam moet invoeren (die, zoals hierboven vermeld werd, slechts één keer gewijzigd kan worden).

Upload een profielfoto

Vervolgens wordt u gevraagd om een foto te uploaden. Deze foto dient als het belangrijkste, visuele icoon waarmee uw pagina in de zoekresultaten verschijnt en wordt ook telkens in het nieuwsoverzicht gepubliceerd. Een perfecte, vierkante foto of figuur zal hierbij altijd goed werken, maar de aanbevolen grootte is toch 180 pixels x 180 pixels.

Toevoegen aan favorieten

Elke individuele Facebookgebruiker heeft een verticale navigatiebalk, dewelke aan de linkerkant van de nieuwsberichten staat. Het is vergelijkbaar met het aanmaken van een bladwijzer voor een bepaalde website in uw webbrowser. Op deze navigatiebalk kan u uw bedrijfspagina als favoriet toevoegen. Hierdoor krijgt u een gemakkelijke toegang tot uw bedrijfspagina.

Meer mensen bereiken

Facebook vraagt u om een advertentie te activeren. Op die manier krijgt uw Facebookpagina meer aandacht. Ook al behoren betaalde advertenties al dan niet tot uw tactiek, toch adviseren wij om in dit beginstadium van uw Facebookpagina geen betalende advertenties te plaatsen. Er is namelijk nog geen inhoud beschikbaar op de pagina, waardoor niemand echt overtuigd zal zijn om op "Vind ik leuk" te klikken.

Stap 3: het beheergedeelte begrijpen

De basisvorm van uw bedrijfspagina is nu live. Facebook zal u nu vragen om uw pagina leuk te vinden. Nogmaals, wordt ook hier aanbevolen om dit nog niet te doen. Als u dit wel zou doen, verschijnt dit in de nieuwsberichten van uw persoonlijke contacten op Facebook. Zonder enige inhoud op uw Facebookpagina heeft dit geen nut. Het is aan te raden om een biologische tijdlijn aan te maken, zodat uw Facebookpagina klaargemaakt wordt voor het echte publiek.

In de bovenste navigatiebalk staat de optie "instellingen". Als u hierop klikt, verschijnt er aan de linkerkant een verticale navigatiebalk met verschillende onderdelen. Wij focussen ons momenteel op drie van deze kernactiviteiten, dewelke zijn:

  • Algemeen: Dit is het onderdeel waar u extra informatie over uw bedrijf kan toevoegen. Deze sectie onthult verschillende onderdelen op basis van de indeling die u in stap 1 gekozen heeft.
  • Meldingen: In dit gedeelte kan u enkele zaken aanpassen omtrent het ontvangen van meldingen. Hier stelt u een frequentie in omtrent hoe en wanneer u meldingen van uw pagina wilt ontvangen. Stel dus een frequentie in die in uw sociaal media marketing schema past.
  • Paginarollen: Ook al bent u de belangrijkste beheerder van de pagina, toch kunnen ook andere personen uit uw organisatie toegang krijgen tot uw Facebookpagina. In dit gedeelte kan u daarom andere collega's uitnodigen die op de bedrijfspagina van Facebook ook wijzigingen kunnen maken. Enkele veelvoorkomende voorbeelden zijn onder meer:
    • Een public relations manager toevoegen die op delicate vragen wilt reageren.
    • Een support medewerker toevoegen die op technische vragen kan antwoorden.
    • Een ontwerper toevoegen die nieuwe foto's kan uploaden om zo een creatieve tint aan uw Facebookpagina te geven.

Stap 4: uw Facebookpagina vullen met inhoud

Nu is het tijd om daadwerkelijk inhoud op uw Facebookpagina te publiceren. Vervolgens kan u gebruikers uitnodigen om uw pagina leuk te vinden, waardoor uw pagina kan starten met groeien. Laten we starten met de basisinhoud die nodig is om uw pagina in beweging te zetten.

Berichten

Uw pagina zal populairder worden als u regelmatig updates publiceert. Momenteel biedt Facebook verschillende soorten updates aan, hetzij:

  • Status met platte tekst
  • Foto met bijschrift
  • Video met bijschrift
  • Link met bijschrift
  • Evenement met bijschrift
  • Aanbieding met bijschrift
  • Mijlpaal met bijschrift
  • Notitie
  • Een plaats om in te checken

Als u een bericht plaatst op uw Facebookpagina, moet u ervoor zorgen dat er een verscheidenheid aan inhoud gepubliceerd wordt. Wat krijgt uw publiek graag te zien? Welke statistieken zouden ze willen lezen? Op welke links zouden ze graag willen klikken? Ook kan u de kleine, grijze pijl in de rechterbovenhoek van een bericht aanklikken en vervolgens "vastzetten aan bovenkant" kiezen, waardoor het bericht naar de bovenkant van uw tijdlijn geplaatst wordt en dit voor een tijdsduur van zeven dagen, of wanneer u het bericht van de bovenkant losmaakt. Deze functie kan u gebruiken voor bepaalde productaankondigingen, bij zakelijke jubilea en andere grote evenementen die relevant zijn voor uw bedrijf.

Omslagfoto

De omslagfoto is het grote, horizontale beeld dat aan de bovenkant van uw Facebookpagina te zien is. Dit is een typische foto die gerelateerd is aan uw bedrijf en die mensen aantrekt om uw pagina leuk te vinden. De ideale afmetingen voor de omslagfoto zijn 851 pixels op 315 pixels.

Nu er inhoud op de pagina gepubliceerd is, kunnen we starten met het strategisch uitnodigen van gebruikers die de pagina leuk willen vinden. Dit gebeurt het beste in onderstaande volgorde:

  • Eerst moet u collega's uitnodigen die uw pagina leuk vinden en moet u samen met hun starten met het maken van een bepaalde interactie op uw pagina.
  • Vervolgens nodigt u mensen uit uw netwerk uit. U moet hen aanmoedigen om de pagina leuk te vinden.
  • Tenslotte nodigt u klanten uit. Aangezien er al activiteit is geweest op uw pagina, zullen zij nu meer interesse vertonen om uw pagina leuk te vinden.

Omdat er nu al inhoud gepubliceerd werd en er reeds gebruikers uitgenodigd werden, kan u op de bovenste navigatiebalk op het tabblad "meldingen" klikken. Op die manier kan u controleren hoe mensen met uw pagina en de inhoud ervan omgaan.

Stap 5: uw groei meten

Tenslotte moeten we onze groei op Facebook meten, want enkel op die manier kunnen we controleren dat onze inspanningen waardevol en geslaagd zijn. Gelukkig heeft Facebook hiervoor een functie voorzien, waarvan wij uiteraard kunnen profiteren. Hiervoor moet u gewoonweg op het tabblad "statistieken" klikken, aan de bovenkant van uw Facebookpagina. U ziet het volgende:

  • Overzicht: Dit tabblad toont een zevendaagse momentopname van uw statistieken, zoals: pagina-vind-ik-leuks, bereik van bericht en algemene acties.
  • Vind-ik-leuks: Dit tabblad toont uw totale groei van vind-ik-leuks en mensen die uw pagina niet meer leuk vinden. Als u betaalde advertenties heeft geplaatst, kan u het verschil zien tussen het betaalde bereik en het organische bereik.
  • Bereik: Dit tabblad toont het aantal mensen die je pagina bereikt hebben per dag. Als u merkt dat er grote verschillen zijn tussen bepaalde dagen, moet u controleren wat u die dag juist geplaatst heeft. Op die manier kan u proberen om opnieuw een groot bereik te verkrijgen.
  • Paginaweergaven: Dit tabblad geeft aan hoeveel bezoekers uw tijdlijn bezochten, het "info" tabblad, enzovoort.

Als u echt tijd wilt besteden aan het perfectioneren van uw strategie op Facebook, neem dan even contact met ons op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..