10 digitale marketing trends om in 2016 naar uit te kijken

digitale marketing trends 2016

Het jaar 2016 is nog maar net begonnen! Dit betekent: feestkleding, champagne drinken en een lange lijst van goede voornemens die al snel niet worden nagekomen. Afgezien van alle cliché oudejaarsavond tradities, zijn vele marketeers begonnen met de voorspelling van hetgeen er in 2016 in de digitale wereld zal gebeuren.

Dus, stop alle sieraden weg en gooi de overtollige koekjes weg die je taille doen verbreden. Kijk vervolgens op deze lijst van digitale marketing trends die in 2016 zullen groeien. De beste manier om de concurrentie te verslaan, is om op de digitale curve te blijven. Deze lijst zal u helpen om dit te doen!

Trend 1: sociale advertenties

Online adverteren zal dit jaar sterk stijgen. Men verwacht zelfs dat de uitgaven voor digitale advertenties in 2017 de advertenties op TV zullen overtreffen! Volgens de Interpublic Group Magna Global, zijn de uitgaven voor digitale advertenties in 2015 gegroeid met 17,2% (tot 160 miljard dollar). Zij verwachten in 2016 nog een stijging van 13,5%. Ook denken zij dat het internet de TV zal overtreffen als het grootste reclameplatform in 2017.

Een groot deel van deze digitale uitgaven wordt toegewezen aan sociale reclame. Dit is een trend die marketeers in 2016 niet kunnen negeren. eMarketer voorspelt bijvoorbeeld dat de advertentie uitgaven voor het sociale netwerk zo'n 35.980.000.000 dollar zullen bereiken in 2017. Dit zal 16% van de wereldwijde digitale advertentie uitgaven bedragen.

Dus, hoe moeten marketeers hiermee omgaan om grip te krijgen op hun concurrenten?

  • Begin met het beslissen welke platform de moeite waard zijn voor uw publiek. Verkoopt u prachtige, handgemaakte dekens? Dan zijn de visuele platforms zoals Instagram en Pinterest hiervoor het beste. Bent u actief in B2B? Dan bestaan er op Facebook veel mogelijkheden om uw doelgroep te bereiken.
  • Test uw berichten en ontdek welke hiervan het beste scoren. Geef niet zomaar gelijk welk budget uit aan gelijk welk bericht. In plaats daarvan, moet u de berichten die succes hebben meer bevorderen, om op die manier nog beter te presteren.
  • Gebruik actiegerichte advertenties. Denk bijvoorbeeld aan Twitter Lead Generation, Facebook klikken en website advertenties met call to action knoppen. Bemoedig de mensen om iets te doen, in plaats van enkel geld uit te geven aan sociale advertenties die weinig zin hebben. Gebruik de advertentie uitgaven dus op een slimme manier.

Trend 2: Facebook Messenger voor bedrijven

In maart 2015 onthulde Facebook Messenger for Business. Het meest gebruikte messenger systeem dat ook u en ikzelf gebruiken om met onze vrienden, echtgenoten en familieleden te communiceren, zal dus ook gebruikt worden voor B2C en B2B.

De Facebook Messenger wordt elke maand door meer dan 700 miljoen mensen gebruikt. Er was een groei van 40% waarneembaar tussen het jaar 2014 en 2015 (volgens toLuxury Daily). Het is daarom ook duidelijk dat Messenger voor bedrijven een grote impact kan hebben.

Naast de mogelijkheid voor persoonlijke interacties, kunnen verkopers dit nieuwe kanaal gebruiken in plaats van e-mail marketing. Bijvoorbeeld, als u een tijdelijke korting aanbiedt en u heeft een beperkte tijd om dit te communiceren naar uw klanten, is het mogelijk om dit te doen via Facebook Messenger voor bedrijven. Op die manier kan u klanten aanmoedigen om te winkelen als er bepaalde acties actief zijn. Ook kan u pushberichten sturen en consumenten berichten over hun orderstatus, met gedetailleerde beschrijvingen.

Vorige week kondigde Facebook nog aan om een Facebook box te installeren op websites, dat op dezelfde manier zal werken als een live chatbox.

Het is duidelijk dat Facebook in het succes van het platform investeert. Met zo'n enorme populariteit moeten bedrijven hier natuurlijk ook in investeren. In 2016 zal Facebook steeds belangrijker worden in het leveren van de juiste boodschappen, aan de juiste mensen en op het juiste ogenblik.

Trend 3: podcasts

Toen ik mijn baas hierover vertelde, draaide hij met zijn ogen. Podcasts? Echt waar? Ik was in eerste instantie sceptisch, totdat ik begon na te denken hoe vaak ik luister naar NPR en This American Life als ik ga wandelen, of wanneer ik de bus naar het werk neem. Ook mag ik afgelopen jaar niet vergeten, toen ik samen met miljoenen andere Amerikanen elk vrij moment besteedde aan het luisteren naar Serial, een podcast serie over de moord op een jonge middelbare schoolstudent in 1999.

Maandelijks luisteren zo'n 46 miljoen Amerikanen naar podcasts. Volgens Edison luistert de gemiddelde luisteraar hier zo'n zes keer per week naar. Het is dus duidelijk dat het gebruik van podcasts stijgen, maar hoe kunnen marketeers hiervan profiteren in het jaar 2016?

Een mogelijke manier is om te betalen voor het spelen met advertenties. Je eigen podcast serie starten lijkt overweldigend, en terecht, maar bedrijven zoals Squarespace en Casper hebben tijdens de pauzes advertentieruimtes ingezet om in de meest populaire podcast programma's te programmeren, zoals "TED Radio Hour" en "Wait wait ... do not tell me".

Grote merken zoals GE en Netflix hebben onlangs hun eigen podcast producties gelanceerd. Mensen luisteren hier echt naar! Umpqua Bank lanceerde een podcast serie met MTV correspondent Suchin Pak, die de financiële begeleiding biedt. De eerste drie afleveringen zijn al meer dan 70.000 keer gedownload. Dit is behoorlijk indrukwekkend! "Het creëren van podcasts heeft meer werk tot gevolg voor de kleine ondernemers, maar experts zeggen dat ze een krachtige manier zijn om klantenloyaliteit uit te bouwen", zegt Dennis Nishi in de Wall Street Journal.

Trend 4: native advertising

Adblockers zijn de ergste nachtmerries voor de hedendaagse, online marketeers. Hoewel adblockers, die ervoor zorgen dat de advertenties op websites verborgen worden, niet nieuw zijn, zijn ze onlangs toch nog in het nieuws geweest. Apple onthulde onlangs dat de mobiele besturingssystemen van de iPhones en de iPads, iOS9, deze stiekeme kleine advertentie moordenaars ondersteunen.

Waarom deze grote ophef? Nou, online reclame bevat inkomsten voor de meerderheid van de websites op het internet.

"Adverteren vertegenwoordigt zo'n $ 350.000.000.000 van het Amerikaanse bruto nationaal product, en consumenten maken hun jaarlijkse aankoopbeslissingen op basis van zo'n $ 9.000.000.000.000 van deze advertenties" meldt AdvertisingAge. "Sommige websites, vooral die met duizenden bezoekers, verliezen tot 40% van hun advertentie-inkomsten als gevolg van het blokkeren van advertenties."

Of adblockers 2016 al dan niet zullen beïnvloeden, toch laten de cijfers zien dat het de moeite waard is om preventieve maatregelen in te voeren, om ervoor te zorgen dat uw reclame doeleinden niet aan flarden scheuren. Dit is waar native advertising in het spel komt.

Native advertising ziet er niet uit als een advertentie. Daarom blokkeren adblockers deze advertenties niet. Native advertising is een echte trend aan het worden, maar door het vaker gebruik van adblockers moet dit ook zeker een essentieel onderdeel worden van uw digitale marketing strategie in 2016.

Trend 5: persoonlijke PPC

Volgens een studie van Adobe, ziet een derde van de marketeers personalisatie als de belangrijkste mogelijkheid in de toekomst van marketing. We leven toevallig ook in een wereld waarin het internet meer over jou weet dan de collega die vlak naast je zit.

De laatste jaren wordt betaald zoeken bepaald door het selecteren van de juiste sleutelwoorden om mensen te overtuigen van een aankoop voor een product of een dienst. Echter bevat deze strategie veel gebreken. Het genereren van irrelevante klikken en website bezoekers, kan PPC heel duur maken als uw zoekwoorden strategie niet feilloos is. Zelfs wanneer u zich richt op de meest relevante set van zoekwoorden, kan het volume zo laag zijn dat u te weinig bezoekers bereikt om een nieuwe business op te starten.

Als Google zoveel weet over elke zoeker, waarom is het voor adverteerders dan zo moeilijk om de juiste doelgroep te vinden? Google gaat er prat op dat hij de informatie van elke zoeker beschermt, maar ook weet hij wat adverteerders juist willen. Dat is de reden waarom Google de klantenmatch in september 2015 introduceerde. Via deze klantenmatch kan u een lijst met e-mailadressen van klanten uploaden. Deze functie is ook beschikbaar op Facebook en Twitter. In wezen is dit een manier om zoeken en sociaal met elkaar te verbinden, om ervoor te zorgen dat mensen die in een bepaalde fase van een aankoop zitten, deze advertenties te zien krijgen.

Bijvoorbeeld, stel dat u een lijst met e-mailadressen van een recent webinar over een bepaalde software in de gezondheidszorg heeft vastgelegd. In dit geval kan u zich op deze mensen richten via Google, Twitter of Facebook, met relevante aanbiedingen. In 2016 zal PPC waarschijnlijk steeds persoonlijker worden. Dat is de reden waarom marketeers van deze nieuwe functies gebruik moeten maken, zoals de klantenmatch, om op het juiste ogenblik in te spelen in de verwachtingen van klanten met berichten die speciaal voor hun gemaakt zijn.

Trend 6: marketing automatisering

Marketing automatisering of inbound marketing is niets nieuws. Zoals een industrie die 5.500.000.000 dollar per jaar opbrengt, hebben marketeers besloten om tijd te besparen door het gebruik van automatisering om de productiviteit vervolgens te verbeteren. Bij WordStream zouden ze hun team moeten verdubbelen als er geen automatisering zou zijn. De automatisering kan gebeuren op het gebied van e-mails plannen, contacten segmenteren, sociale media automatiseren, content beheren, enzovoort. Automatisering laat ons toe om te groeien, doelen te bereiken en deze doelen elk kwartaal opnieuw te overtreffen.

Dus, waarom is dit een trend voor 2016? Veel bedrijven hebben nog steeds een tekort aan de implementatie van een goed marketing systeem dat automatisch werkt. 2016 is het jaar waarin marketeers hierin moeten meegaan. Een automatiseringsstrategie is nodig om hun werk gemakkelijker te laten verlopen en doelen meer haalbaar te maken.

Trend 7: video's

Een paar nachten geleden heb ik een goede twee uur zitten kijken naar video's op Instagram die 30 seconden duurden, met als onderwerp: snelle recepten. Nu, wanneer ik door één van mijn sociale feeds scroll, ben ik gebonden aan het kijken naar een, twee, drie of meer video's, met of zonder geluid. Ik merk dat bedrijven van alle maten gebruik maken van video's: van de kleine pop-up winkel in South Dakota, tot grote technologiebedrijven zoals Moz en Unbounce en enorme grote merken zoals Hallmark. Video marketing is hot, hot hot!

Een enorme brok van advertentie uitgaven wordt ook aan video's toegewezen. Yahoo nam het zelf mee naar een geheel ander niveau wanneer ze onlangs testen deden op automatische en scherm vullende advertenties, dewelke de hele zoekmachineresultaten overspoelden!

Video's helpen bedrijven om hun publiek te vermaken door middel van beelden, kleuren, geluiden en / of muziek. Nog belangrijker is dat video's een gezichtsloos bedrijf vaak vermenselijken en vertrouwen in een merk opbouwen. Wat zou nog intrigerender en onvergetelijker zijn dan een opmerkelijke video? Volgens een studie van de Web Video Marketing Council, gebruikt 96% van de B2B marketeers video's in hun content strategie.

"Marketeers hebben geleerd dat een video goed is om meer aandacht te trekken", zegt Tyler Lessard, CMO van Vidyard. "Het verrijkt het klantentraject in alle stadia en het is effectiever dan elke andere inhoud in het verkrijgen van kopers."

In 2016 moeten marketeers opletten voor een explosie in video marketing en analytics. Als marketeers nog geen video's produceren en de videoprestaties nog niet bijhouden, is de tijd hiervoor nu gekomen!

Trend 8: GSM (opnieuw)

Het is het jaar van de mobiele toestellen! Wacht, was 2015 niet het jaar van de mobiele toestellen? En 2014, 2013 en 2012 in kwestie? Yup, we zijn allemaal ziek geworden van deze uitspraak. Maar om eerlijk te zijn, 2015 heeft bewezen dat de mobiele toestellen gestart zijn met exploderen. Neem nu Google's aankondiging dat de mobiele toestellen de desktops hebben overtroffen via de "Mobilegeddon", het algoritme die SEO's gedwongen heeft om hun sites voor mobiele toestellen te optimaliseren naar een razendsnel tempo.

Onze iPhones zijn een extra ledemaat geworden. Onlangs moest ik in de zetel van een vliegtuig gedurende 10 minuten afscheid nemen van mijn iPhone en het voelde aan alsof ik mijn beste vriend verloor. Ja, wat betekent dit voor marketeers in 2016? De mobiele toestellen zullen op de voorgrond blijven. Hierdoor zullen marketeers hun robuuste mobiele marketing strategieën moeten blijven uitbouwen.

Trend 9: wearables

Wat denkt u van technologie rond uw pols en in uw hoodie? Is dat echt nodig? Dat is inderdaad zo. Als apparaten onze wereld blijven regeren, voorspelt HubSpot dat er een stijging van 28% merkbaar zal zijn op het gebied van draagbare technologie in 2016.

Wat betekent dit voor marketeers? Meer informatie over elke beweging dat uw doelgroep maakt. Het internet zal voor marketeers in 2016 nog belangrijker worden.

Trend 10: knoppen kopen

E-commerce en handelaars, luister goed! Knoppen kopen is mogelijk op sociale sites, zoals Pinterest en Twitter. In juli bevestigde Google ook zijn eigen buy-knop te testen. De mogelijkheid om iets rechtstreeks aan te kopen van sociale sites of zoekmachines gaat ontploffen in 2016. E-commerce marketeers moeten hierin meegaan! Terwijl sommigen niet van het idee te wijten zijn dat ze hiermee veel klanten zullen verliezen en de angst dat Google en de sociale sites proberen om zelf retailers te worden, dient de buy-knop toch om onze conversies te doen stijgen, zeker op mobiele toestellen.

"Hoewel de mobiele handel drie keer zo snel groeide als de handel via desktop computers van websites in het eerste kwartaal, ligt het percentage van mensen die effectief iets kopen na het aanklikken van een advertentie op mobiele telefoons lager dan bij desktops", zegt Joshua Del Ray. "Maar als je iemand de mogelijkheid geeft om een product aan te kopen via een advertentie op Twitter, Facebook, Pinterest of Google, door middel van bijvoorbeeld een buy knop, denkt men dat het succespercentage zal verbeteren. Wanneer de conversies verbeteren, zullen deze adverteerders ook meer advertenties kopen."

Of u het nu leuk vindt of niet, de populariteit van de buy-knop zal in 2016 blijven groeien, zodat marketeers zich hieraan moeten aanpassen.

Deze top tien trends zijn vermoedens van wat er zal komen in 2016, maar één ding is zeker: de digitale ruimte zal op het gebied van marketing blijven groeien, innoveren en verbazen.