rich markup

Wat is Rich Markup van Google ?

Let wel op het volgend artiekel over rich markup van Google kan wat technisch overkomen, maar is zeker belangrijk voor je website optimalisatie en zal je helpen om hoger te scoren.

Rich Markup voorbeeld

Laten we beginnen met een voorbeeld om het concept van rich markup uit te leggen. Stel je voor dat wij van Jakency momenteel 2 vacatures hebben openstaan. Eentje hiervan is voor een webdesigner. Dan plaatsen we deze vacature op onze website en zetten we de informatie over deze job op onze website. Informatie zoals: Webdesigner, 40 uren in de week, verdiensten, … .

Als er nu iemand naar Google gaat en er op vacature webdesigner webdesigner zoekt dan zal onze website naar voren komen omdat deze woorden in onze advertentie stonden. Hierbij wordt Google dan een reactieve zoekmachine. Dus wanneer iemand iets zoekt in Google, dan gaat Google alle websites af en kijkt wat relevant is voor u en laat deze websites dan zien.

Wat Google eigenlijk wil is niet alleen een reactieve zoekmachine zijn maar ook een proactieve zoekmachine. Hiervoor is Google dan gaan werken met de zogenaamde symantische zoekmachine. Symantiek is hierbij de betekenis van de woorden. Google moet dus gaan begrijpen wat de teksten betekenen die wij op onze website hebben staan.

De rich markup gaat Google hiermee helpen. Rich markup is dus eigenlijk een labeling systeem, code die je bij Google kan gaan halen, dat je verwerkt in je eigen website. Dus in het geval van onze vacature kunnen we in de code gaan aangeven wat alles is. Dus we kunnen hier gaan zeggen dit is de titel, het gaat om een vacature. Bij de prijs bijvoorbeeld kunnen we bij Google het label gaan gebruiken om aan het salaris te gaan hangen. Hetzelfde voor de locatie en de functie eisen.

Hierna zal Google begrijpen dat het om een vacature gaat en wat wij juist zoeken. Dus stel je nu voor dat er iemand in België, die een webdesigner is en aangeeft via zijn LinkedIn, facebook of Google + profiel dat hij opzoek is naar een nieuwe job. Dus simpel weg hij geeft aan dat hij gestopt is bij bedrijf x en opzoek is naar een nieuwe job.

Dan kan Google ook kijken bij die persoon wie dat is, wat voor vaardigheden heeft deze persoon, leeftijdscategorie, regio, … . Nu kan Google beide dingen begrijpen. Enerzijds hebben wij een vacature en anderzijds zoekt persoon x naar een job. Google kan dit nu ook beter matchen.

Als persoon x dit nu aangeeft op LinkedIn profiel, dan kan Google onze advertentie “proactief” gaan tonen dat wij een vacature hebben openstaan. Op deze manier wordt de zoekmachine een proactieve zoekmachine. Daarom is rich markup zo belangrijk. Je kan dus in de code van je website bij elk element in de woorden van Google zelf code gaan toevoegen zodat Google weet waarover dit gaat. De elementen zelf kan je gaan opvragen bij Google.

Voor meer informatie kan je hier terecht: https://developers.google.com/structured-data/rich-snippets/reviews