Hoe kom ik bovenaan in Google?
Bovenaan in Google komen met je website, hoe werkt dat nou precies? Mijn favoriete onderdeel van internet marketing is zoekmachine optimalisatie, een vakgebied wat antwoord geeft op deze vraag.
De meeste ondernemers zijn groot fan van snelheid, snel geld verdienen, snel resultaten en ook snel weer verder. Natuurlijk vind ik dat ook leuk maar diep van binnen vind ik het bouwen aan iets groots wat op de lange termijn steeds meer op gaat leveren veel interessanter. Wanneer je website namelijk gratis bovenaan in Google staat kun je elke dag opnieuw weer op gratis bezoekers rekenen en dat maakt online ondernemen een stuk eenvoudiger!
In dit artikel:
- Gratis bovenaan in Google komen
- Een pietsje meer lange termijn
- Alles structureel goed doen
- On page en off page factoren
- Begin met een goede titel
Gratis bovenaan in Google komen
Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO (Search Engine Optimization) is de kunst van het scoren in de organische (gratis) resultaten van Google. Dit zijn de resultaten aan de linkerkant van Google:
In het bovenstaande voorbeeld zie je de markt voor "Bramen Telen". Je ziet dat Neerlands Tuin hier bovenaan in Google staat en dus het beste scoort en dat terwijl het zoekwoord “bramen telen” niet eens in de titel van de website staat, hier valt dus ook nog een hoop winst te behalen! Je kan ook mee informatie over sitemaps vinden op Jakency
Google heeft een hele lijst met aspecten waar zij naar kijkt bij websites om te beoordelen op welke plek een website in de zoekresultaten komt te staan. Google probeert om de meest relevante websites en meest waardevolle informatie bovenaan te zetten.
Om de relevantie en kwaliteit van een website te beoordelen heeft Google haar eigen systeem wat dus uit een hele lijst met richtlijnen bestaat. Wanneer je die allemaal weet kun je er handig gebruik van maken en dus bovenaan in de gratis resultaten komen, je hoeft dan niet te betalen per klik!
Per saldo klikt het overgrote deel van de bezoekers in Google op de gratis resultaten aan de linkerkant, wanneer je daar bovenaan staat dan heb je dus nog een gunstigere uitgangspositie dan wanneer je bij Google Adwords bovenaan staat.
Google Adwords kan echter binnen enkele minuten en Organische resultaten duurt meestal wat langer...
Een pietsje meer lange termijn...
Zoekmachine optimalisatie gaat niet over één nacht ijs. Je kunt niet op maandag een website online zetten en op dinsdag al bovenaan in de zoekmachines staan (of je moet al wel echt een gat in de markt gevonden hebben).
Anders dan bij Adwords zul je hier niet supersnel resultaten en gigantische bezoekersstromen uit gaan zien maar op de lange termijn wel degelijk!
Je moet alles structureel goed doen
De kunst is om alles structureel goed te doen. Wanneer je jouw website volgens het boekje hebt opgebouwd en constant door blijft bouwen aan je site dan kom je beetje bij beetje hoger en stabieler in de zoekmachines.
Uiteindelijk zul je door je concurrenten niet meer te verslaan zijn, je bent dan een vaste waarde in de markt waar men niet omheen kan. Het fundament van je website moet echter wel goed zijn.
Het klinkt misschien wat saai maar dit is gewoon iets wat je naast je andere marketingactiviteiten dagelijks eventjes erbij moet doen zodat je er op de lange termijn wat aan hebt. Je kunt het vergelijken met een spaarrekening, sparen is niks aan totdat je aan het eind van het jaar ineens rente krijgt van de bank...
On page en off page factoren
Google kijkt naar twee verschillende onderdelen van je website, namelijk de zogenaamde on page factoren en de off page factoren.
On page factoren zijn factoren op jouw website zelf, dus bijvoorbeeld de structuur, het woordgebruik, de indeling, de technische aspecten, tags enzovoorts.
Off page factoren zijn factoren buiten jouw website om, dit zijn bijvoorbeeld de linkjes van andere websites naar die van jou (ook wel backlinks genoemd). Wanneer er een andere website een link naar jouw website heeft dan is dat goed voor je zoekmachinevriendelijkheid.
Vooral qua on page factoren zijn er ontzettend veel dingen om rekening mee te houden, denk bijvoorbeeld aan:
- Kwalitatief goede en regelmatige inhoud op je website
- Originele inhoud
- Het juist gebruiken en benoemen van afbeeldingen
- Zoekmachine vriendelijke url's
- De 'netheid' van je code
- Het gebruik van heading tags
- Gebruik van alt tags
- Gebruik van title attributes
- De hoeveelheid informatie op je site
- Interactie met je bezoekers (reacties)
- Interne links op je site
- Meta tags (zoals de keywordtag)
Misschien begrijp je de helft niet van het bovenstaande rijtje, dat maakt ook niet uit. Als je het begrijpt dan doe er je voordeel mee, zo niet, geef het dan door aan degene die je met je website helpt of gaat helpen!
Begin met een goede titel
Een juiste titel van je website is wel het minste wat je kunt doen om “normaal” in de zoekmachines te verschijnen, onderstaand een voorbeeld van site die hier niet goed over nagedacht hebben..
Op welk niveau zitten de Belgen?
Belgen zijn iets beter in zoekmachine optimalisatie dan in Google Adwords weet ik uit ervaring. Toch is het zo dat je in het overgrote deel van alle markten op het internet makkelijk kunt winnen op dit gebied.
Je kunt nog steeds vrij eenvoudig de nummer één website in jouw markt worden als je consequent de juiste dingen gaat doen en dat blijft volhouden.
Als je goed bent in zoekmachine optimalisatie dan kun je daar trouwens een hoop geld mee verdienen, bedrijven zitten te springen om die kennis!
Zoekmachine optimalisatie is iets om goed in de gaten te houden wanneer je start met internet marketing, het hoeft niet je focus te hebben en je hoeft er ook niet fulltime mee bezig te zijn maar hou je lange termijn doelen goed in de gaten, dan pluk je er op een dag de vruchten van.
De nummer één reden waarom veel internet ondernemers zich hier niet mee bezig houden is omdat het technisch lijkt maar wanneer je de juiste systemen gebruikt dan zul je zien dat je zelf eigenlijk helemaal niet technisch hoeft te zijn om goed SEO te kunnen toepassen.