Hoe kom je aan goede backlinks? (linkbuilding tips)

Hoe kom je aan goede backlinks? In dit artikel leer je alles over backlinks en linkbuilding.

Update maart 2015: Afgelopen jaren is er ontzettend veel veranderd in de wereld van SEO, al helemaal als het gaat om het bouwen of verkrijgen van backlinks (zie Google's Penguin update). Daarom hebben we dit artikel aangepast en bespreken we welke linkbuilding technieken tegenwoordig wél, of juist niet meer werken, omdat je je natuurlijk niet met backlink-praktijken bezig wilt houden die juist averechts werken. Backlinks zijn links van andere websites naar die van jou. Deze backlinks vormden altijd de basis van Google’s algoritme (SEO) omdat ze gezien werden als aanbevelingen. Toen Google voor het eerst ontstond was de basis van het beoordelingssysteem voor het tonen van zoekresultaten gebaseerd op hoeveel backlinks een site had.

Google vond dat als er heel veel sites naar een bepaalde website linken, dat die website dan wel een hoge waarde moet hebben en zodoende wordt deze dus hoog geplaatst in de zoekresultaten. Elke link werd gezien als een 'stem' voor jou website.

Deze stemmen (backlinks) bepaalden samen je ‘website populariteit’ en om deze populariteit van je website te meten riep Larry Page de zogenaamde PageRank in het leven. Dit is een soort rapportcijfer van 0-10 voor je website, die alleen wordt bepaald door het aantal en de waarde van inkomende links.

In eerste instantie telde Google het aantal backlinks naar je website. Hoe meer backlinks je had, des te beter je website in Google scoorde. Later werd er meer gekeken naar de kwaliteit en relevantie van de backlinks en minder naar de kwantiteit.

Linkbuilding in 2015

Zoals gezegd is het erg belangrijk dat je alleen de 'linkbuilding' (het vergaren van backlinks) technieken toepast die tegenwoordig nog werken en dus in de ogen van Google waarde toevoegen aan jouw website en reputatie. Hieronder zie je een lijstje met een aantal linkbuilding do's en don't's.

Do's:

  • interne links
  • links uit social media
  • kwalitatieve backlinks

Dont's:

  • startpagina's
  • backlinks kopen
  • linkruilen

Met mate doen:

  • gastbloggen
  • persberichten
  • artikel marketing

Kwalitatieve backlinks

Wat is nu een kwalitatieve backlink? Daarvoor moet je met een aantal zaken rekening houden:

Relevantie

Als de site die naar jou linkt niks met die van jou te maken heeft dan vindt Google de link ook niet relevant en zal het je dus vrij weinig opleveren. Bijvoorbeeld:

Een link van een website over ondernemerschap naar een website met marketing informatie is relevant en dus van toegevoegde waarde. Een website over tuinieren met een link naar een website over marketing is niet relevant en zal dus minder bijdragen aan je ranking.

Het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel zorgt ervoor dat je minder snel algoritmisch of handmatig door Google afgestraft zal worden door backlink praktijken. Een natuurlijk linkprofiel wil zeggen dat er links van allerlei verschillende websites afkomen en naar allerlei verschillende pagina's en artikelen binnen jouw website verwijzen. Hieronder zie je een voorbeeld van zo'n natuurlijk linkprofiel.

natuurlijk backlink profiel

Anchortekst

Google wil weten wat een link naar een andere website vertegenwoordigt, daarom is een stuk tekst wat gelinkt wordt over het algemeen kwalitatief beter dan het noemen van een domeinnaam. Bijvoorbeeld:

Adobe stond altijd op de eerste plek in Google als je zocht op ‘klik hier’. Dat kwam omdat vele websites op het internet bij hun pdf downloads een stukje tekst plaatsen met “klik hier om Adobe Reader te downloaden”. De woorden klik hier waren dan klikbaar naar de site van Adobe en dus vond Google dat de site van Adobe relevant was aan de woorden ‘klik hier’. Zorg ervoor dat links van andere websites niet allemaal dezelfde anchor text gebruiken. Voorheen was het goed om je belangrijkste zoektermen naar je website klikbaar te maken. Sinds Google's Penguin update wordt anchor text over-optimalisatie echter afgestraft. Ook hierin wil je tegenwoordig dus het liefst een natuurlijk profiel van inkomende klikbare teksten hebben. Hieronder zie je een voorbeeld van zo'n natuurlijke verdeling.

natuurlijk anchor text profiel

Title attribute

Een title attribute kun je vergelijken met een alt tag bij een plaatje. Het is de titel van de link. Wanneer je met je muis boven een linkje gaat hangen verschijnt deze. Deze titel geeft als het ware de titel van de achterliggende pagina weer en draagt bij aan je vindbaarheid op die woordcombinatie.

Reputatie van de bron

Dit is een hele belangrijke, Google kijkt bij een backlink ook naar de reputatie van de webpagina (niet de website) waar de link op staat. Als ik een backlink krijg van een pagina op een website die helemaal geen sterke reputatie heeft dan zal dat ook geen impact hebben. Bijvoorbeeld:

Twitter.com heeft een PageRank van 9, wat extreem hoog is. Mijn account (weliswaar geholpen door deze sterke domeinnaam) heeft slechts een PageRank van 4. Mijn accountpagina is dus vele malen minder sterk dan de homepage van Twitter. Een backlink vanaf mijn account zal dus ook veel minder waarde hebben dan vanaf de homepage. Nu begrijp je wellicht ook dat wanneer jij al jouw backlinks richt aan je homepage dat je homepage ook de pagina zal zijn die het sterkste wordt in jouw website. Wanneer je een blog hebt dan kan dit prima, je nieuwe blogposts staan dan altijd op de homepage en pakken meteen een sterke positie mee. Wil je echter specifiek op bepaalde zoektermen scoren met specifieke artikelen zorg er dan ook voor dat je voor die artikelen specifieke backlinks hebt.

Hoe kom je aan backlinks?

Er zijn veel verschillende manieren om aan backlinks te komen. Hieronder bespreken we de belangrijkste en meest voorkomende en raden we je aan om wel, of juist niet gebruik te maken van de betreffende linkbuilding techniek.

Als je elke dag een kwartiertje tot een half uurtje aan het bouwen van links besteedt, dan zal het aantal backlinks dat je krijgt op de lange termijn gigantisch groeien en dan blijft het proces ook natuurlijk in de ogen van Google.

Startpagina’s

Om je “linkbuilding” op te starten kun je je aanmelden op enkele startpagina’s. Tegenwoordig is deze tactiek minder krachtig dan voorheen. Omdat een startpagina minder waarde doorgeeft aan elke link hoe meer links er op de pagina staan, zijn sommige startpagina niet erg waardevol. Probeer ook hierin te letten op relevantie door een startpagina te kiezen die zo dicht mogelijk bij het onderwerp van jouw website ligt.

Je kunt ervoor kiezen om te gaan Googlen naar startpagina’s zoals startpagina.be, startgids.be, snelstarten.be, handigstarten.be, startkabel.be en nog honderden andere soortgelijke pagina’s. Kijk dan op die startpagina’s op welke subpagina jij je het beste kunt aanmelden. In ons geval zou dat bijvoorbeeld marketing.startpagina.be zijn.

Het aanmelden werkt bij bijna alle systemen hetzelfde. Zoek naar een knop “link toevoegen” of neem contact op met de beheerder. Schrik niet als je geen reactie krijgt of wanneer je link niet wordt geplaatst. Dat is meestal zo, je moet het hebben van die paar die je link wel plaatsen.

Een belangrijke website waar je jouw website ook even aan kan melden (in het geval van een Nederlandse website) is Vinden.be.

Ook de website Dmoz.org is erg krachtig alleen het is erg lastig om daar op te komen. Meld je daar simpelweg elke week of elke maand eens opnieuw aan todat je wordt opgenomen.

Je kunt ook nog zelf een startpagina opstarten, bijvoorbeeld een van de eerder genoemde startpagina’s. Als je die bezoekt zie je vanzelf een knop waarmee je zelf je eigen pagina kunt starten. Deze kun je dan zelf vullen met linkjes al zul je wel aan de richtlijnen moeten voldoen.

Artikel marketing

Een andere methode om aan backlinks te komen is artikel marketing. Artikel marketing is een vorm van linkbuilding waarbij je jouw artikelen op zoveel mogelijk plaatsen op het internet laat publiceren, met een link of canonical URL naar jouw website.

Via deze artikelen krijg je dan bezoekers door een link naar je website onder elk artikel te vermelden, of eventueel door enkele woorden in je tekst klikbaar te maken naar je website. Zodoende heb je een extra kanaal voor bezoekers maar werk je tegelijkertijd ook aan de backlinks van je website.

Er zijn verschillende plekken op het internet waar je artikelen kunt plaatsen, een voorbeeld daarvan is Artikelplaats.be. Hier kun je zoals de naam al vrij treffend zegt artikelen plaatsen met daarbij de link van je website.

Andere gebruikers van Artikelplaats mogen deze artikelen dan weer overnemen en op hun eigen website plaatsen wanneer zij een tekort aan content hebben. Ze nemen daarbij dan natuurlijk ook wel jouw link over. Let op dat je ook deze linkbuilding methode niet overmatig gebruikt, want dat zal je backlink profiel (zoals eerder besproken) onnatuurlijk maken.

Persberichten

Persberichten werken zeer goed voor je publiciteit maar ook zeker voor het krijgen van backlinks. Een persbericht kun je vullen met linkjes naar je website (met mate). Omdat je dit zelf doet heb je de kwaliteit van je backlinks (anchortekst, title attribute) dus ook zelf in de hand.

Probeer alleen op een niet-geforceerde manier naar je eigen website te linken en link bijvoorbeeld ook naar andere waardevolle websites, zodat je persbericht niet als spam overkomt. Je persbericht moet zo in elkaar zitten dat je graag zou willen dat duizenden mensen deze te lezen zouden krijgen, want dat is natuurlijk ook de bedoeling!

Het voordeel van persberichten is dat deze berichten ook nog wel eens doorgestuurd worden aan andere nieuwssites en je dus automatisch ook meer backlinks krijgt. Dit zijn enkele sites die je kunt gebruiken om persberichten te plaatsen op het internet:

  • Persberichten.com (betaald)
  • Nieuwsbank.bel (betaald)
  • Online-persberichten.be
  • Onlinepersbericht.com
  • Persberichten.biz
  • Emea.be

Gastbloggen

Een derde mogelijkheid is om gastblogger te worden op andermans website. Je kunt daar dan je blogberichten plaatsen met daarbij een link naar je website.

Veel website eigenaren hebben behoefte aan goede inspirerende schrijvers om hun weblogs aan te vullen omdat zij zelf simpelweg niet de discipline of inspiratie hebben om dat zelf te doen.

Via andermans blog bereik je ook nog eens een hele nieuwe doelgroep en kun je dus ook werken aan de naamsbekendheid van je website en van jou als auteur.

Een manier om erachter te komen welke blogs er allemaal zijn binnen jouw niche is om gebruik te maken van Google Blogsearch. Vul daar een zoekwoord in waarover je op andermans website zou willen schrijven, bezoek de websites die je vind en neem contact op met de eigenaren van deze websites.

Een andere manier is om via Twitter Search op zoek te gaan naar personen die bloggen over dezelfde onderwerpen als jij. Retweet en favorite een tweet van dit persoon en stuur hem of haar een bericht op een relaxte toon. Op die manier is het eerste contact al gelegd, of heeft deze persoon in ieder geval je naam al eens voorbij zien komen. Neem vervolgens via de e-mail contact op met hem of haar voor het plaatsen van het blogbericht.

Omdat er veel misbruik is gemaakt van het gastbloggen voor links, is Google wat sceptischer geworden over links die overduidelijk door gastbloggen vergaard zijn. In het onderstaande filmpje hoor je wat de ex-webspambeheerder van Google Matt Cutts hierover te zeggen heeft.

Links uit sociale media

Google heeft een tijdje terug al aangegeven ook meer te gaan kijken naar sociale media als het aankomt op zoekmachine optimalisatie. Dat betekent dat linkjes vanuit sociale media ook meer en meer impact gaan krijgen. Door sociale media in je website te verwerken kun je het aantal links vanuit bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+ aanzienlijk verhogen. Daarom zouden we het dan ook erg waarderen als je dit artikel even wilt delen via een met de social media knoppen. :)

Google telt alle sociale media links op en kijkt ook hoe regelmatig jij linkjes vanuit sociale media platformen krijgt. Eenmalig heel veel krijgen zal je op de lange termijn dus niet helpen, maar per blogbericht standaard een aantal tweets, plusjes en "likes" krijgen helpt zeker!

Moet je zelf ook naar anderen linken?

Een veel voorkomende vraag is of jij zelf ook naar andere websites moet linken omdat veel website eigenaren denken dat dit de kracht van je eigen website onderuit haalt. Dat is niet het geval...

Echter;

Link alleen naar websites die relevant zijn aan hetgeen waar je over schrijft en zorg er ook voor dat de uitgaande links op jouw website ook kwalitatief zijn. Google heeft er waardering voor wanneer jij als aanvulling op je eigen site de bezoeker doorverwijst naar een website met aanvullende informatie. Het moet dus wel een aanvulling zijn en het liefst naar een website met een goede reputatie bij Google.

Linkruilen?

Met linkruil wordt simpelweg bedoeld dat jij een link op jouw website plaatst naar een andere website en dat die website als wederdienst een link naar jouw website plaatst. Dit is een tactiek die in het (verre) verleden goed werkte, maar inmiddels door Google nauwelijks nog waarde toegekend wordt, omdat iedereen op deze manier links uit zou kunnen ruilen.

Een backlink van een “linkpartners” pagina met daarop nog 100 andere links zal jouw geen meerwaarde opleveren. Hoe meer uitgaande links er op een pagina staan, hoe minder waarde elke link heeft in de ogen van Google.

Dat is logisch. Een website-eigenaar zegt daarmee eigenlijk: 'Je kunt deze website bezoeken...maar ik ken nog 99 andere websites die net zo interessant zouden kunnen zijn voor je'. Dat is niet een hele warme aanbeveling natuurlijk en daarom ook vrij waardeloos.

Een link vanaf een andere homepage zegt des te meer. Zorg er met linkruilen ook altijd voor dat je elkaar aanvult, dan vindt Google het geen probleem. Als je gaat linkruilen dan kun je het beste gaan ABC-linken, dat werk met 3 website A, B, en C.

Stel jij hebt zelf 2 websites (A en C). Je wilt graag een backlink hebben van een andere website (B) maar B wil graag een link terughebben. Je kunt dan in ruil voor een linkje van B naar jouw website (A) een link van jouw tweede website (C) naar B plaatsen als retourlink.

Op deze manier is er geen sprake van naar elkaar linken en dit is dus beter voor de zoekmachines. Er mag dan verder geen verband zijn tussen website A en C en ook deze tactiek kun je het beste met mate toepassen.

Backlink Checkers

Je kunt je backlinks eenvoudig checken via een goede "backlinkchecker", je hebt hier hele eenvoudige voor maar ook geavanceerde tools voor en bijna allemaal geven ze andere resultaten.

Een eerste indruk van wie er allemaal naar je linkt kun je met elke checker wel krijgen. Een voorbeeld hiervan is de OpenSiteExplorer tool van Moz. Voor andere alternatieven kun je simpelweg op “backlink checker” Googlen en je vindt geheid wat. Via backlink checkers kun je ook de backlinks van je concurrenten checken en zodoende dus zien waar zij hun links vandaan halen (en hier ook een link proberen te krijgen!).

Interne links versus backlinks

Nog even kort het verschil tussen interne links en backlinks:

Interne links zijn links die van je eigen website naar andere plekken binnen die website verwijzen.

Omdat ze van jezelf zijn hebben ze minder waarde. Google heeft natuurlijk niet dusdanig veel vertrouwen in jouw objectiviteit tegenover je eigen website dat ze dezelfde waarde als backlinks krijgen. Toch werken ze wel hetzelfde als soort van aanbeveling. Wanneer je van pagina A naar pagina B linkt geeft pagina A eigenlijk een soort aanbeveling aan pagina B.

Ook bij interne links is de anchortekst belangrijk. Scoor je bijvoorbeeld op een bepaalde zoekwoordcombinatie op de eerste pagina maar niet op de eerste plek in Google? Probeer dan eens gedurende een tijdje in de nieuwe artikelen die je plaatst een interne link naar dat betreffende artikel op te nemen. Maak dan die zoekwoordcombinatie klikbaar. Je zult zien dat dit invloed heeft op je ranking in Google.

Backlinks kopen

backlinks kopen meme

Backlinks kopen is een hele gevaarlijke praktijk en iets wat we je per definitie afraden.