SEO Structuur van een website, hoe doe je dat?

SEO Structuur van een website, hoe doe je dat?

Het is zowel voor je bezoekers als voor de zoekmachines belangrijk dat je website logisch en gestructureerd is opgebouwd. Dit draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid en de zoekmachinevriendelijkheid (SEO) van je website.

Ik ben er zelf altijd wel fan van om mijn websites die veel informatie bevatten als een soort organogram op te bouwen. Hier zie je bijvoorbeeld hoe dat werkt voor mijn website jakency.be:

Structuur van je website

Je ziet dat ik een hoofdcategorie (Internet marketing) heb gemaakt met daaronder heel overzichtelijk enkele subcategorieën van deze markt. In elke subcategorie zitten vervolgens weer artikelen die betrekking hebben op die categorie.

Ik ga hier bewust niet meer dan "2 lagen diep". Des te dieper je gaat, des te minder waarde Google namelijk aan je artikelen gaat hechten en dat moet je natuurlijk niet willen want op die artikelen zul je nu juist gevonden worden in Google.

De kennisbank

Je ziet deze structuur als volgt terug in de rechterkolom op mijn website:

Je ziet dat ik een kennisbank heb gemaakt met alle categorieën er overzichtelijk in. Door van hieruit naar de homepage toe te linken geef ik een goed inzicht van de structuur en inhoud van deze website aan mijn bezoekers en aan Google. Beide partijen kunnen overal direct vanaf de homepage bij.

Wat ik hiermee eigenlijk doe is een eigen encyclopedie bouwen op mijn vakgebied (internetmarketing). Je kunt het zien als een ‘eigen Wikipedia’.

Voor- en achterkant van mijn website

Ik predik dit principe al enige tijd op mijn blog en in mijn seminars en ik krijg dan vaak de vraag: “wat zet je dan in je kennisbank en wat zet je op je blog?” Ik heb mijn website verdeeld in twee kanten:

Mijn blog zie ik als de voorkant, dat ik de plek waar ik de dingen publiceer die mij bezig houden en inspireren. Zie het maar als de ‘inhoud op niveau’.

De kennisbank zie ik als de achterkant, dat hoeft niet vol in beeld te staan omdat het gevuld is met ‘basiskennis’. Het is de kennis/informatie die ik wel wil delen aan nieuwe bezoekers, maar waar ik mijn huidige achterban niet mee wil vervelen.

De artikelen in mijn kennisbank zijn ervoor bedoeld om bezoekers uit Google te krijgen. Dat zijn bezoekers die in Google zoeken naar achtergrondinformatie m.b.t. internetmarketing. Ik wil die bezoekers natuurlijk wel aantrekken omdat ik ze de informatie die ze zoeken kan leveren. Wanneer ik echter basiskennis op mijn blog ga plaatsen haal ik het niveau van mijn blog omlaag…