Short tail en Long tail Zoekwoorden in SEO

Short tail en Long tail Zoekwoorden in SEO

Short tail zoekopdrachten zijn alle zoekopdrachten in Google bestaande uit 1, 2 of 3 zoekwoorden. Long tail zoekopdrachten zijn juist de zoekopdrachten van 4 woorden en langer, zoals deze (5 woorden):

long tail zoekwoorden definitie google

Het is verbazend om te zien hoe dit in Google is verdeeld: 70% van alle zoekopdrachten in Google bestaat uit zulke long tail zoekopdrachten. Slechts 30% bestaat dus uit short tail.

In eerste instantie zul je daar vreemd van opkijken, maar ga je eigen zoekgedrag maar eens analyseren. Je zult jezelf er ook op betrappen dat je veelal meer dan 4 woorden gebruikt wanneer je zoekt. Dat doe je omdat je de meest relevante resultaten in beeld wilt krijgen. Hoe specifieker jouw zoekopdracht is, des te specifieker de resultaten ook zijn. Logisch toch?

Shorttail en Longtail zoekopdrachten verdeling in Google

Shorttail en Longtail zoekopdrachten verdeling in Google

Het is grappig om je te realiseren dat in bijna alle gevallen je concurrentie zich puur en alleen op die 30% short tail focust. Daar komt namelijk ook een stukje ego bij kijken. Veel website eigenaren denken vanuit zichzelf, vanuit hun eigen jargon en kennis en missen daardoor de zoekwoordcombinaties in jip-en-janneketaal…

Zo zullen mensen die geen verstand van SEO hebben niet in Google zoeken naar ‘SEO’ of ‘SEO tips’. Zij zullen zoekopdrachten intypen zoals ‘hoe krijg ik mijn website hoger in Google?’. Dat klinkt wat kinderachtig maar hier ligt echt een gouden kans. Ik noem dit het laaghangend SEO fruit.

Waarom long tail verkeer beter converteert...

Ook de conversiepercentage (het percentage van de bezoekers die tot een actie overgaat, zoals een aankoop) is hoger bij long tail zoekopdrachten. Zoals je in het voorbeeld hierboven ziet bij ‘Nike women’s running shoes’.

Dit is ook logisch want mensen die daar op zoeken en een webshop treffen waarin precies dat verkocht wordt, zullen eerder geneigd zijn om te kopen dan wanneer zij op ‘schoenen’ in het algemeen hadden gezocht of wanneer de webshop die ze vinden juist ‘schoenen’ in het algemeen verkoopt.

Short tail SEO = prestige

Natuurlijk is het prachtig als je uiteindelijk die felbegeerde eerste plaats weet te pakken op het meest belangrijke zoekwoord in jouw niche.

Voor ons is dat de term 'internet marketing' bijvoorbeeld. Het is belangrijk om je te beseffen dat dit soort termen natuurlijk hartstikke mooi zijn, maar dat ze vaak pas het topje van de ijsberg zijn.

De echte massa, de long tail zoektermen, liggen onder het wateroppervlak.

long tail versus short tail