Zoekwoord Dichtheid (keyword density)

Met de zoekwoord dichtheid (of meer gebruikelijk: keyword density) van je webpagina wordt het percentage bedoelt van de zoekterm waarop je een bepaalde pagina of artikel richt, ten opzichte van het totale aantal woorden op die pagina. Lees hier meer over website optimaliseren voor google

zoekwoord dichtheid keyword density

Deze pagina optimaliseren wij bijvoorbeeld op de term 'zoekwoord dichtheid'. Stel dat die term 10 keer voorkomt op deze pagina en de pagina 400 woorden bevat. De zoekwoord dichtheid is dan: 10/400*100= 2,5%.

Des te vaker je die woorden namelijk gebruikt des te relevanter je pagina zal overkomen in de ogen van Google...

De valkuil van zoekwoord dichtheid...

De valkuil hier is echter dat Google verdraait goed kan zien wanneer jij de boel probeert te flessen. Ik zou je aanraden om zo natuurlijk mogelijk te schrijven, dan behoud je niet alleen jouw stijl en kracht in je teksten maar kom je ook zeker “natuurlijk” over in de ogen van Google en dat is toch wel een belangrijke factor.

Als je te vaak een woord gebruikt waar je op wilt scoren dan ziet Google dat de tekst niet meer natuurlijk is opgebouwd en kun je straf krijgen van Google voor het zogenaamde “keyword spammen”.

Eerlijk is eerlijk: probeer er wel een beetje rekening mee te houden dat je artikelen relevant zijn aan je website/domeinnaam en dat een artikel een duidelijk onderwerp heeft met relevante tekst erin.

Ik raad je echter eerder aan om deze belangrijke woorden goed te verwerken in alle tags in plaats van je tekst ermee vol te proppen. Gebruik onze SEO Checklist om te zien waar je jouw keywords het beste kunt plaatsen.

Woordkeuze in je gehele website

Google kijkt naast de woorden in je tekst ook naar het woordgebruik van je hele website. Wanneer je sommige artikelen helemaal optimaliseert op 1 specifieke zoekterm dan zal Google daar minder waarde aan hechten wanneer de rest van je website niets met deze zoekterm te maken heeft.

Probeer dus consequent je hele website in het teken van je eigen markt/hoofdonderwerp te houden, dan komt alles vanzelf goed. Des te vaker je een bepaald woord in je gehele website gebruikt, des te belangrijker Google dat woord voor jouw website zal vinden.

sitemap google webmaster tools