Waar moet een SEO tekst aan voldoen?

Waar moet een SEO tekst aan voldoen?

Je weet wellicht al dat SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel Zoekmachine Optimalisatie. De regels voor een SEO tekst zijn niet helemaal transparant, en worden door bedrijven als Google en Microsoft continu aangepast en verfijnd. Het is dan ook de bedoeling dat je SEO proof content schrijft op basis van de huidige richtlijnen. Waar moet een SEO tekst aan voldoen? Dat lees je op deze pagina.

Richtlijnen, geen regels

Laten we als eerste duidelijk stellen dat er geen SEO regels bestaan, er zijn slechts richtlijnen. Hoe beter een tekst voldoet aan de huidige SEO richtlijnen hoe beter een pagina zal scoren. Maar het is geen exacte wetenschap. Met deze richtlijnen zul je merken dat teksten, pagina’s en websites hoger gaan scoren in zoekmachines als Google.

  • Gebruik van zoekwoorden: Of in het Engels "keywords", dit zijn woorden die relevant zijn voor de beoogde doelgroep. Een slager in Antwerpen zal vaak de woorden "slager" en "Antwerpen" in teksten gebruiken.
  • Pagina dekking van keywords: Meer is niet altijd beter, eenmaal "slager" per honderd woorden is goed, eenmaal per zin zal nagenoeg onleesbaar zijn en het indexering algoritme straft deze praktijken genadeloos af.
  • Relevante informatie: Hoe beter jouw content past bij de bezoeker hoe meer deze pagina’s gedeeld worden via social media en andere websites. Zo bouw je autoriteit op en daar houden zoekmachines van.
  • Kwaliteit en kwantiteit: Lezers houden van kwaliteit, Google houdt ook zeer zeker van kwantiteit. Veel blogartikelen, lange en informatieve pagina’s, content is King!

Je ziet dat de vraag "waar moet een SEO tekst aan voldoen" niet in enkele zinnen te beantwoorden is, daarom zijn marketing professionals er dagelijks intensief mee bezig.