Google Adwords top 4, geen advertenties meer aan de rechterzijde

Het grote nieuws van deze week is dat Google beslist heeft heeft om de advertenties aan de rechterzijde te verwijderen.
Tevens zal Google geen 3 maar 4 advertenties tonen aan de bovenzijde van de zoekresultaten.

Hoe ziet deze verandering er nu uit

Google Adwords top 4, geen advertenties meer aan de rechterzijde

Zoals je kan zien zijn er geen resultaten meer aan de rechterzijde, maar wel 4 advertenties aan de bovenkant te zien.

Deze aanpassingen is te zien voor alle landen en alle talen maar beperkt zich wel enkel tot de desktop zoekresultaten.

Waarom geen advertenties meer aan de rechterzijde ?

De werkelijke reden weten we momenteel nog niet, maar het is wel zo dat Google dit al sinds 2010 aan het testen is. Data zou aantonen da deze veranderingen meer relevante resultaten voor de gebruiken zouden realiseren

Wat zijn de gevolgen hiervan ?

Minder organische zoekresultaten boven de vouw

Minder organische zoekresultaten meer boven de vouw

Door 4 advertenties te tonen bovenaan zien we minder niet-betaalde (organische) zoekresultaten "boven de vouw". Het aantal zoekresultaten is afhankelijk van de grootte van het beeldscherm.

In de meeste gevallen zien we nog 1 organisch zoekresultaat

Zal de cpc (cost-per-click) omhoog gaan ?

Een duidelijk antwoord kunnen we hier momenteel nog niet opgeven omdat deze veranderingen nog niet lang genoeg effect hebben.
Maar als we even logisch nadenken en het principe van vraag een aanbod nemen, kunnen we wel vaststellen dat de kosten omhoog zullen gaan.

Aangezien er ook maar 4 plaatsen beschikbaar gaan zijn bij de Google adwords zullen de impressies van de advertenties die op plaats 4, 5 en 6 mikten een heel pak lager gaan liggen.

Uitzonderingen aan de rechterkolom in Google

Gaat Google dan helemaal niets meer tonen aan de rechterzijde ?
Nee toch niet.
Google zal hier hun Google Shopping campagnes en knowledge graph box tonen.

Voorbeeld Google Shopping Campagne

google shopping campagne advertenties

Voorbeeld knowledge graph box

knowledge graph box

Conclusie

Het zal steeds moeilijker en moeilijker worden voor kleine ondernemingen met een klein budget om mee te gaan concureren voor zoekwoorden waar grote concurrentie opzit.
Voor deze kleine ondernemingen zal men specifieke niche en long tail zoekwoorden moeten gaan targeten om toch voldoende en kwalitatieve clicks te genereren. (dit zou eigenlijk sowieso al het geval moeten zijn, met het veschil dat we nu de zoekwoorden waar grote concurrentie opzit er volledig uitlaten.)

Verkopen van impressies

Regelmatig horen we van ondernemers dat ze aan Google Adwords doen. Wanneer we dan vragen wat ze betalen en wat ze hiervoor in de plaats krijgen zien we dat er bedrijven zijn die geen clicks maar impressies verkopen.
Het verkopen van impressies is voor deze bedrijven dan ook winstgevens omdat ze enkel impressies verkopen geen clicks waardoor hun kost dan ook laag blijft en hun klant toch redelijk veel hiervoor moet betalen.

Vaak weten ondernemers dan ook niet het verschil tussen een impressie en een daadwerkelijk klik.

  • Impressie: iemand heeft je advertentie gezien, maar komt niet op je website terecht.(in principe waardeloos en kost ook niets)
  • Klik: iemand heeft je advertenties gezien en klikt hier ook op. De gebruiker komt op deze manier op je website terecht.(hiervoor betaal je een bepaald bedrag cpc)

Doordat er maar 4 advertenties meer getoond worden zal het voor deze bedrijven ook veel moeilijker zijn om impressies te genereren zonder dat er iemand op klikt.
Dit zal voor de klant enkel maar voordelen leveren aangezien zij nu enkel voor hun kliks moeten betalen en niet voor impressies waar ze niets aan hebben en dit kunnen we enkel maar toejuichen.