Heading tags gebruiken voor SEO (H1, H2, H3)

Heading tags gebruiken voor SEO (H1, H2, H3)

Update maart 2015: In dit artikel laten we zien hoe je door de juiste h1, h2 en h3 heading tags te gebruiken, de SEO van jouw WordPress website kunt verbeteren. Google kijkt nog steeds naar de heading tags op jouw website om een inschatting te maken van waar die pagina over gaat. Lees ook op Jakency hoe je aan goede backlinks kan komen.

Je kunt een goede website zien als een boek dat is onderverdeeld in verschillende hoofdstukken en bestaat uit meerdere pagina’s. Google moet jouw boek (website) goed kunnen lezen en dat kun je zelf gemakkelijker voor Google maken door een juiste indeling (websitestructuur) te hanteren.

Een goed boek heeft een duidelijke inhoudsopgave voorafgaand aan de tekst en een index achterin met een totaaloverzicht. Plaats op je website dus ook (waar mogelijk) inhoudsopgaves zoals je bijvoorbeeld ziet in de Kennisbank op deze website, je krijgt wanneer je ergens op klikt eerst een inhoudsopgave en dan pas de artikelen zelf.

Gebruik ook een goede Sitemap als zijnde de index van je website en stuur deze door naar Google (kan via Google Webmastertools).

Heading tags voor SEO

Daarnaast heeft een goed boek hoofdstukken, paragrafen en subparagrafen. Zo moet dus ook jouw website dat hebben, maak hiervoor gebruik van zogenaamde “Heading Tags”. Deze staan meestal als Kop 1, Kop 2 en Kop 3 in de editor van je site (zoals in WordPress).

De H1 Heading tag (kop 1)

De zogenaamde H1 wordt nog wel eens verward met de title tag, dit omdat veel systemen automatisch van de H1 ook de title tag maken. Het zijn echter twee verschillende factoren. De H1 is de eerste kop van een artikel. We noemen dit ook wel een kop 1.

In veel systemen zoals bijvoorbeeld WordPress is de titel van je pagina of je bericht automatisch een H1. Let er op dat er per pagina (per URL dus) maar eenmaal een H1 mag voorkomen van Google. Logischerwijs kan een pagina namelijk maar 1 koptitel hebben.

Mocht je dit niet begrijpen, zie je website dan als een boek en elke pagina op je website als een hoofdstuk van dat boek. Een hoofdstuk kan maar 1 kop hebben, daarna gaat veelal het over op sub kopjes (ofwel paragrafen).

De tussenkoppen (H2 en H3)

Nadat je een kop 1 als titel heb gebruikt, kun je de tekst ook indelen in tussenkoppen. Denk hierbij aan paragrafen en sub-paragrafen. Je gebruikt hiervoor kop 2 en kop 3. In sommige systemen kun je zelfs helemaal tot aan kop 6 gaan, maar dat is niet aan te raden.

Onthoud: hoe hoger het nummer achter de kop, des te minder de waarde voor Google. Een kop 1 is dus krachtiger dan een kop 2 en een kop 2 is weer krachtiger dan een kop 3. Er moet echter zoals bij alle SEO aspecten wel altijd een logica in zitten:

Heading tags H2, H3 (Tussenkoppen)

Heading tags H2, H3 (Tussenkoppen)

Je kunt in de brondcode zien welke stukken tekst een heading tag hebben, je ziet bij een kop 2 bijvoorbeeld dit:<h2>tussenkopje</h2>. Zo kun je dit natuurlijk ook zelf in je HTML code aangeven.

Meer tips om beter te scoren?

Wil je jouw blogberichten nog verder optimaliseren zodat ze bovenaan in Google komen?

Hoe kies je een goede domeinnaam voor je SEO?