Hoe kies je een goede domeinnaam voor je SEO?

Hoe kies je een goede domeinnaam voor je SEO?

Als je een nieuwe website start heb je natuurlijk ook een dommeinnaam nodig. Een domeinnaam wordt gekoppeld aan je website. Voor onze website is dit jakency.be zoals je kan zien

Een domeinnaam om goed te scoren in Google? (SEO)

Google kijkt naar eigen zeggen niet meer naar je domeinnaam als het gaat om hoog te scoren binnen Google. Dit is zo het geval sinds de EMD (Exact Matching Domain) update van Google.

Voorheen was dit wel het geval en was het dus makkelijker om met een domeinnaam als www.websitelatenmaken.be gevonden te worden op de term 'website laten maken', omdat deze woorden in de domeinnaam zaten.

Indirecte invloed van de domeinnaam op zoekmachine optimalisatie

De keuze voor een bepaalde domeinnaam mag dan tegenwoordig geen directe invloed meer hebben op je SEO, maar is nog nog wel sprake van indirecte invloed. De volgende 3 factoren spelen hierin mee:

1. Anchortekst van de links

Zodra andere website een link plaatsen naar jouw website, is de kans groot dat ze de naam van jouw website klikbaar maken naar jouw URL. Bijvoorbeeld zo: jakency.be

Dit zorgt ervoor dat de zoekwoorden die in je domeinnaam voorkomen vaak als 'anchortext' (de klikbare tekst) gebruikt zullen worden. Dit geeft extra relevantie voor die termen door aan jouw website in de ogen van Google, waardoor de kans verhoogt dat ze je op deze zoekterm zullen plaatsen in de zoekresultaten.

2. Titel van de website

De titel van je website is erg belangrijk voor jou, je bezoekers en dus ook voor Google. De eerste woorden die in de titel (title tag) van je website voorkomen bevatten vaak de naam van de website. In ons geval is dat dus 'Jakency'.

Als je een website hebt met belangrijke zoekwoorden in de domeinnaam, dan komen ze waarschijnlijk ook in de titel van je website voor en dat is ook logisch. Natuurlijk kun je ook bepaalde woorden vooraan de titel van je website plaatsen als deze niet in je domeinnaam zitten, maar dat is wat onnatuurlijker.

3. Je click-through rate

Click-through rate (CTR) optimalisatie is een vorm van conversieoptimalisatie, waarbij we een klik vanuit de zoekresultaten door naar de website in dit geval als conversie zien.

Op het eerste opzicht lijken de CTR en de gemiddelde positie echter geen verband met elkaar te hebben. Maar niets is minder waar.
Je zal zien dat hoe hoger je CTR en als ook de gemiddelde tijd op je website hoog is je automatisch een hoge positie in Google zal verkrijgen. Dat is maar logisch ook. Want dit wil zeggen dat je pagina zeer relevant is voor dat bepaald onderwerp.

3.1 Je click-through rate

Het verhogen van je click-through rate kan je op verschillen de manieren bekomen. Op de onderstaande elementen kun je allemaal zelf invloed op uitoefenen en zodoende je CTR omhoog halen.

  • De title tag
  • Meta description
  • Gebruik van de juiste zoekwoorden
  • De URL
  • Rich snippets
  • Sitelinks
  • Herkenning van het merk
  • Zo hoog mogelijk ranken
  • Boven de vouw ranken

Laat echter niet alles afhangen van keywords...

Het is logisch dat Google (bijna) geen waarde meer hecht aan de woorden die in je domeinnaam voorkomen, want objectief gezien zeggen de woorden in een domeinnaam niets over de kwaliteit van de website op die domeinnaam.

Iemand met een perfecte domeinnaam maar een waardeloze website zou theoretisch gezien niet beter moeten scoren dan iemand met een waardeloze domeinnaam maar een perfecte website.

Kies een domeinnaam die bij je past!

Het zal meer en meer gaan om de kwaliteit van de website en niet meer zozeer om de juiste domeinnaam. Dat is goed nieuws want dat betekent dat je een domeinnaam uit kunt kiezen die goed bij je past en waar je zelf enthousiast van wordt in plaats van een domeinnaam die niet lekker voelt of klinkt maar toevallig de juiste woorden bevat…

Wij hebben dus voor jakency.be gekozen. Bij mij gavendit echter de doorslag:

Ik had hier een goed gevoel bij omdat deze naam bij mij past. Bij het verzinnen van de naam kreeg ik een enthousiast gevoel en had echt zin om hiermee aan de slag te gaan. Dat enthousiasme en de wil om er iets van te maken vind ik belangrijker dan de juiste woorden voor Google.

Kies dus een domeinnaam die ofwel:

  • De lading van je website dekt
  • Een sterke merknaam is (dat kan heel goed jouwnaam.be zijn)
  • Jou als ondernemer enthousiast maakt om er iets bijzonders mee te doen

Hoe zit dat dan met de extensie?

Wanneer je een Belgische website hebt dan raad ik je aan om sowieso een .be domeinnaam te gebruiken. Registreer de .com ook zodat je concurrent er niet mee aan de haal gaat, maar werk louter met de .be extensie. Wanneer je een internationale website hebt werk je uiteraard met de .com variant. Denk bij een extensie altijd aan de logica en vermijd rare extensies zoals .biz, .eu, .tk en dat soort dingen.

Domeinnamen met streepjes...

Een domeinnaam zonder streepjes werkt veelal beter dan een domeinnaam met streepjes. Daar komt bij dat je feitelijk gezien een concessie doet door een domeinnaam met streepjes ertussen te claimen aangezien je dit vaak alleen doet als de domeinnaam die je eigenlijk wilde al bezet was...

Met een domeinnaam met streepjes of een andere spelling van het domein dat je eigenlijk wilde hebben promoot je onbewust altijd je concurrenten omdat veel mensen van nature de meest logische domeinnaam intikken.